Tot nu toe was er een zone 30 in de dorpskern, verbonden met de schoolomgeving De Puzzel, een zone 30 aan de gemeentelijke basisschool aan de Verhaegenlaan en een dynamische zone 30 in de Stationsstraat aan Don Bosco en in de Jennekensstraat.
Deze zones worden vanaf 1 augustus 2020 verbonden en uitgebreid tot het gehele centrum van Haacht en de wijk Hoogveld. Alle weggebruikers dienen zich hier dan aan een snelheidsbeperking van 30km/u te houden.
Afbakening zone
Het betreft enerzijds de gehele centrumzone binnen de ringweg Lombaardenlaan-Kloosterstraat-Wespelaarsesteenweg-Jennekensstraat-Zoellaan en anderzijds de volledige wijk Hoogveld, verbonden door de schoolomgeving van De Puzzel aan de rotonde van de Werchtersesteenweg.
Het deel Stationsstraat vanaf de rotonde tot aan Don Bosco blijft buiten de zone 30. Op dit rechte stuk, zonder zijstraten en nog niet aan de schoolomgeving zelf, is het wegbeeld immers nog niet aangepast aan dat van een woonstraat.
De dynamische zone 30 in de Jennekensstraat ter hoogte van Steenakker verdwijnt. Deze bestond omwille van de fietsoversteek, maar er steken evenzeer fietsers de ring over aan bijvoorbeeld Schorisgat. Het is meer aangewezen om deze oversteken infrastructureel te beveiligen.
Duurzame en veilige gemeente
Met zones 30 in de dorpskernen wil het gemeentebestuur inzetten op duurzaamheid en (verkeers)veiligheid. Langzamer verkeer betekent immers een beter milieu en een betere gezondheid door schonere lucht en minder lawaai en geeft uiteraard een hogere objectieve en subjectieve veiligheid op straat.
Eind 2018 en eind 2019 werden in respectievelijk Wespelaar en Tildonk de dynamische zones 30 omgevormd tot permanente zones. In juni 2020 werd de zone 30 in Wakkerzeel uitgebreid. Nu is Haacht zelf aan de beurt.
Duidelijkheid
De nieuwe zone in centrum Haacht brengt bovendien meer duidelijkheid voor de weggebruikers: in de hele centrumzone binnen de ring staat wonen, leven en winkelen voorop, en kom je als automobilist in principe enkel als bestemmingsverkeer en pas je je snelheid dus ook aan de omgeving aan.
Gemengd verkeer
In een zone 30 wordt daarom het principe gehanteerd van gemengd verkeer: automobilisten en fietsers delen dezelfde rijbaan. Waar dit nog niet het geval is in het centrum (bv. Rijmenamsesteenweg tussen Stationsstraat en Zoellaan) wordt dit op termijn aangepast.
Op heel de ring daarentegen, waar doorgaand verkeer op z'n plaats is, is er een fietspad aanwezig.
Voorrang van rechts
Aan de voorrangsregelingen is niets gewijzigd: in heel de zone 30 geldt voorrang van rechts. De ringweg is een voorrangsweg, behalve in de zone 30 (Kloosterstraat/Merelstraat).