Wie een bewakingsteam wil inzetten op zijn of haar evenementen kan hiervoor een erkende bewakingsfirma inschakelen of een beroep doen op vrijwilligers.
Voor elk openbaar evenement gaan de burgemeester en de politie na hoeveel mensen er nodig zijn om de veiligheid te garanderen. Verenigingen die een fuif of evenement organiseren, kunnen onder bepaalde voorwaarden vrijwilligers inzetten voor bewakingsactiviteiten (eventueel in combinatie met een professionele firma). Zij worden tijdens het evenement met geen andere taak belast.
Voorwaarden voor het inzetten van vrijwilligers voor bewakingsactiviteiten
Bewakingsactiviteiten kunnen slechts onder het verenigingsregime worden uitgeoefend als cumulatief voldaan is aan de volgende voorwaarden:
- de organiserende vereniging heeft geen winstoogmerk en streeft een ander doel na dan de organisatie of het faciliteren van evenementen
- het gaat om een evenement of occasionele dansgelegenheid
- de personen die voor bewakingsactiviteiten worden ingezet, zijn leden van de organiserende vereniging of hebben er een effectieve en aanwijsbare band mee
- het gaat uitsluitend om activiteiten van statische bewaking en toezicht op en controle van het publiek, met het oog op een veilig en vlot verloop van het evenement
- de personen die bewakingsactiviteiten uitoefenen, mogen dat slechts sporadisch doen (bijgevolg kan je professionele bewakingsagenten niet inzetten via het verenigingsregime)
- ze mogen dit enkel onbezoldigd doen (ze kunnen geen vergoeding ontvangen, ook niet in natura of in de vorm van fooien)
- ze moeten toestemming krijgen van de burgemeester na advies van de korpschef van de lokale politie
Personen die voor bewakingsactiviteiten worden ingezet, moeten voldoen aan deze voorwaarden:
- minstens 18 jaar zijn
- niet veroordeeld geweest zijn, zelfs niet met uitstel, tot enige correctionele of criminele straf, zoals bedoeld in artikel 7 van het Strafwetboek (of tot een gelijkaardige straf in het buitenland), behoudens veroordelingen wegens inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer
- geen lid zijn van een politie- of inlichtingendienst, geen functie hebben in een penitentiaire instelling, geen activiteiten uitoefenen als privédetective of als wapen- of munitiefabrikant of -handelaar
- beantwoorden aan het profiel, zoals bedoeld in artikel 64 van de wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid
- niet geschrapt zijn uit het Rijksregister van natuurlijke personen zonder nieuw adres achter te laten
- niet tegelijkertijd deel uitmaken van een onderneming of van een interne dienst, vergund voor de uitoefening van bewakingsactiviteit "bewaking uitgaansmilieu" en van een andere niet-geassocieerde onderneming of interne dienst die vergund is voor andere activiteiten
- in de afgelopen drie jaar geen lid geweest zijn van de inlichtingendiensten of van die politiediensten waarbij het onmiddellijk erna uitoefenen van een functie in de private veiligheid een gevaar oplevert voor de Staat of voor de openbare orde.
Hoe aanvragen
Via het aanvraagformulier
Ten laatste een maand voor het openbaar evenement bezorgt de organisator een lijst van vrijwilligers die instaan voor bewakingsactiviteiten. De burgemeester kan slechts toestemming verlenen na advies van de korpschef van de lokale politie. Dien je aanvraag dus tijdig in! Gebruik hiervoor het formulier onderaan deze pagina.
- Deze lijst bevat hun naam, geboortedatum, beroep en adres.
- Voor alle personen op de lijst voeg je een kopie van het uittreksel uit het strafregister toe.
- Personen die gedomicilieerd zijn in Haacht kunnen het uittreksel digitaal aanvragen.
- Personen die gedomicilieerd zijn in een andere gemeente, moeten het uittreksel daar aanvragen.
Ook voor alle Haachtenaren moet het uittreksel worden toegevoegd aan de aanvraag. De gemeentelijke diensten zijn niet bevoegd om het uittreksel intern zelf op te vragen.
Aan wie moet je het formulier bezorgen?
Het formulier moet zowel aan de lokale politie als aan de FOD Binnenlandse Zaken bezorgd worden:
- lokale politie: via PZ.BHK.HHOO@police.belgium.eu
- FOD Binnenlandse Zaken: via spvcontrole@ibz.fgov.be.