Voorlezen en samen lezen
Als gepensioneerde leerkracht besef ik maar al te goed hoe taalbeheersing voor elke leerling de sleutel is tot een succesvolle schoolloopbaan. Toen mijn kleinzoon Alec instapte in de eerste kleuterklas van t Haegje heb ik mij meteen geëngageerd om wekelijks een uurtje te lezen. Het is heerlijk om de kleuters geboeid te horen luisteren en om hun spontane vragen te beantwoorden. Daarna evolueerde ik naar het eerste leerjaar en werd het samen lezen.
Van een uurtje (voor)lezen naar dagelijkse ondersteuning
Dit schooljaar stelde de zorgjuf voor om een leerling in het tweede leerjaar die een taalachterstand had, de basisbegrippen van het lezen bij te brengen. Toen ik merkte dat ze leergierig was en haar uiterste best deed om de afzonderlijke letters tot woordjes te verbinden, groeide het besef dat een uurtje per week onvoldoende zou zijn om vlug succes te boeken. We breidden dat uurtje per week uit naar vier keer een uurtje per week. Inmiddels slaagt ze erin om de eerste leesboekjes te doorworstelen. Ik kan er echt van genieten wanneer ik zie dat ze na de laatste speeltijd staat te wachten en met een brede glimlach op het gezicht meegaat naar het leeslokaal. Toen ze mij mij vorige week zo fier als een gieter een boekje toonde dat zij zelf in de bibliotheek was gaan uitkiezen, wist ik dat mijn vrijwilligerstijd nuttig wordt ingevuld. Ze was zo trots dat ze er zelf in kon lezen.
Niet alleen de leesvaardigheid groeit, maar ook het zelfvertrouwen
Ik ben heel trots dat mijn kleine bijdrage ertoe kan leiden de leesvaardigheid op een voldoende niveau te brengen. En bij heel wat leerlingen zie ik ook nog dat hun zelfvertrouwen erdoor groeit. Zo was de leerling van het tweede leerjaar in het begin heel verlegen. Ik zag haar van dag tot dag openbloeien en nu tatert ze erop los. Daar kan ik alleen maar heel verheugd over zijn en ook een beetje trots.
Tekort aan lees(groot)ouders
De grote klassen in ons Vlaamse onderwijs, met uiteenlopende noden bij de leerlingen, maken individuele momenten met de leerlingen bijna onmogelijk voor de leerkrachten. Zij verdienen alle respect voor de professionaliteit en de inzet waarmee zij onze kinderen klaarstomen voor het verdere leven. Maar vrijwilligers kunnen een grote steun betekenen om de liefde en vaardigheid voor het lezen bij te brengen.
Ik zou dan ook graag een warme oproep doen om je aan te sluiten bij de - helaas veel te beperkte – groep van leesouders/grootouders. Een uurtje van jouw vrije tijd betekent zoveel voor de kinderen en het geeft ook nog eens heel wat voldoening. Je hoeft geen speciale ervaring te hebben, ook ervaring in het onderwijs is absoluut geen vereiste. Zin om een verhaaltje voor te lezen volstaat.
Zelf vrijwilliger worden?
Heb je na het lezen van Rogers verhaal ook zin om leesouder te worden? Neem contact op met GBS t'Haegje: secretariaat@gbshaacht.be of 016/60 35 89
Nieuwsgierig naar ander vrijwilligerswerk bij gemeente en OCMW Haacht? Contacteer personeel@haacht.be en vraag vrijblijvend de vrijwilligersbrochure aan.