Vrijwilliger van het eerste uur
Toen ik de oproep voor vrijwilligers van Boekenstoet las, heb ik me meteen opgegeven. Het vrijwilligerswerk sprak me aan omdat ik graag met taal bezig ben, ook op mijn werk. Ik hou ervan om dingen mooi en helder te verwoorden. De start verliep moeizaam door corona, maar van zodra het mocht, ben ik er ook aan begonnen. Mijn kinderen zijn al wat ouder, daarom was het verrijkend om terug met jonge kinderen bezig te zijn.
Ondersteuning door Huis van het Kind
Huis van het Kind brengt kwetsbare gezinnen en vrijwilligers met elkaar in contact. Ik krijg veel vrijheid en voel me goed ondersteund. Huis van het Kind organiseert reflectiemomenten en vormingen voor vrijwilligers. Ik weet ook dat ik met vragen of problemen bij Huis van het Kind terechtkan.
Zijn vooruitgang, daar doe ik het voor
Mijn voorleeskindje was een jongen uit het derde leerjaar. Veel meer wist ik niet toen ik de eerste keer bij het gezin langsging. Ik vroeg hem of ik samen met hem mocht komen lezen. Gelukkig zei hij ja! Ik kende zijn leesniveau niet, dus moest in het begin wat zoeken naar geschikte boeken. Ik bouwde een vertrouwensband op die wel wat tijd en energie kostte. Al snel zag ik waarom het project voor hem interessant was: hij leest best goed en snel, maar niet altijd juist of hij begrijpt niet alle woorden. Al spelend oefenen we samen zijn Nederlands. Ik laat hem vertellen over een boek of stel vragen, zo leert hij begrijpend lezen. Ik verbeter bewust niet elke taalfout die hij maakt, maar herhaal wat hij zegt wel in correct Nederlands. Zon half jaar na mijn start kreeg ik een mailtje van zijn juf dat ik voor altijd zal bijhouden: zijn leesniveau had op korte tijd een grote sprong gemaakt. Ik voelde me warm en ik was zowel op mezelf als op hem erg trots. Daarvoor doe ik het! Hij evolueert in de goede zin, dat is voor mij hartverwarmend.
Meer dan (voor)lezen
We lezen elk om beurt, want hij wil minstens evenveel lezen als ik. Ik pols naar wat hij leuk vindt en breng boeken mee van mezelf of haal ze in de bibliotheek. Hij leest nu veel meer dan vroeger en kan al moeilijkere boeken lezen, hij vertelt over boeken die hij in de bib haalt. In de klas leest hij ook als zijn werk klaar is. Maar we doen meer dan alleen lezen. We spelen een gezelschapsspel of doen een quiz. Hij heeft me al leren dartsen en we hebben zelfs al gevoetbald. In alles wat ik met hem doe, stimuleer ik zijn taal.
Binnen het project Boekenstoet bezoek je samen ook minstens één keer de bibliotheek. Dat is zeker een meerwaarde voor kinderen die de bib nog niet kennen. Het verlaagt de drempel om er zelf naartoe te gaan. Hetzelfde geldt voor de cultuurvoorstelling die we samen bezochten. Ook cultuur is vaak ongekend terrein voor anderstalige nieuwkomers. Samen met zijn zus gingen we naar een theater, de tickets werden bekostigd door de gemeente. Het project eindigde met een slotfeest waar de gezinnen en de vrijwilligers elkaar konden ontmoeten. Dat was leuk om te beleven. Voor mij betekende dat slotfeest niet het einde van het voorlezen, ik bleef nadien wekelijks langsgaan.
Blijvend engagement
Ik wil me blijven engageren als vrijwilliger in dit project, want een kind zien groeien vind ik een absolute verrijking. Elke woensdagnamiddag ga ik voorlezen en dat voelt nu als een rustmoment in mijn drukke agenda. Het heeft ondertussen iets ontspannend en ik kijk er elke week naar uit. Boekenstoet is een mooi project, ik zou wel meer kinderen willen helpen, maar dat lijkt me voor mezelf niet haalbaar. Ik hoop dat alle kinderen die er nood aan hebben de weg naar het project vinden en dat voldoende mensen willen voorlezen.
Profiel van een Boekenstoet-vrijwilliger
De verwachtingen liggen niet te hoog: je doet minstens tien voorleessessies, bezoekt de bib en woont een cultuurvoorstelling bij met je voorleesgezin. Daarnaast heb je veel vrijheid. Met een gezonde portie geduld, inlevingsvermogen en goesting om er wat tijd in te investeren kom je al heel ver. Ik merk ook dat regelmaat wel een meerwaarde is, daarom ga ik wekelijks langs.
Ik vind het belangrijk om als vrijwilliger aandacht te schenken aan correct taalgebruik. Je moet dingen kunnen overbrengen en letten op uitspraak en taalgebruik. Op die manier kan je een kind qua taalontwikkeling in de goede richting sturen.
Zelf vrijwilliger worden?
In oktober starten we opnieuw op. Boekenstoet loopt tot het voorjaar van 2023. Ben je ook geprikkeld om je te engageren of wil je meer info? Neem dan contact op met huisvanhetkind@haacht.be.