Leeftijd: 62 jaar
Favoriete plekje in Haacht: Als ik ga wandelen, zoek ik bewust de trage wegen op.
Van mijn beroep een hobby gemaakt
Ik werkte jarenlang als verkeersexpert bij VAB, de Vlaamse Automobilistenbond. Ik werkte er onder andere aan het project verkeer en ging mee de baan op als pechverhelper. Sinds augustus 2018 ben ik met pensioen, maar ik zet mijn kennis en ervaring maximaal in als vrijwilliger in onze gemeente. Vrijwilligerswerk zit in mijn bloed, ook toen ik nog aan het werk was, zette ik me al belangeloos in. Vroeger gaf ik bij BIVV (nu VIAS) opleidingen als vrijwilliger, onder meer over het gebruik van de gordel en alcohol- en drugspreventie. Ik behaalde er ook mijn brevet voor gemachtigd opzichter.
Ik heb me tijdens mijn pensioen nog niet verveeld. Mijn vrijwilligerswerk ligt perfect in het verlengde van mijn vroegere job. Mijn focus zal altijd op verkeersveiligheid liggen. Ik volg nog steeds lessen om op de hoogte te blijven van veranderende verkeersregels.
Verkeerslessen in scholen
Als mobiliteitsexpert werk ik al jaren nauw samen met de gemeente en scholen aan verkeersveiligheid. Voor de lagereschoolkinderen verzorg ik jaarlijks een lessenreeks over de gevaren van de dode hoek. Ondertussen begeleid ik deze lessen ook in het Koninklijk Atheneum in Keerbergen. Aan de leerlingen uit het secundair onderwijs vertel ik over afleiders in het verkeer. Mag je je gsm gebruiken tijdens het fietsen? Wanneer moet je op het fietspad en wanneer mag je op de baan rijden? Die lessen kwamen er op vraag van Sint-Angela in Tildonk, voor het derde en vierde middelbaar.
Fietsexamen zesde leerjaar
Jaarlijks help ik bij het fietsexamen voor leerlingen van het zesde leerjaar. Het examen test of zesdeklassers klaar zijn om veilig en zelfstandig in het verkeer te fietsen. Als ze slagen voor de vijf vaardigheden behalen ze het Fietsbrevet Goud. De vijf vaardigheden zijn: rechts op de rijbaan fietsen, rechts afslaan, links afslaan (zonder voorsorteren), langs een hindernis fietsen en voorrang verlenen. In de loop van de maand mei neemt elke Haachtse lagere school deel aan het fietsexamen. Ik controleer en evalueer de fietsen. Ik kan zelfs een fiets afkeuren. Het is al gebeurd dat kinderen moesten wisselen van fiets. Ik noteer de gebreken van de fiets op een kaart die de kinderen mee naar huis krijgen. Kinderen die niet slagen voor het fietsexamen, leggen een herexamen met de leerkracht af.
Technische mobiliteitsraad
Ik ben voorzitter van de technische mobiliteitsraad in Haacht. We krijgen bijvoorbeeld klachten over een slecht wegdek of sluipverkeer en bekijken dan hoe we ermee moeten omgaan. We doen ook voorstellen voor testopstellingen of zone 30. De blauwe zone in Haacht kwam er na advies van de mobiliteitsraad en is een verbetering voor het winkelcentrum. De technische mobiliteitsraad geeft ook advies over het nieuwe mobiliteitsplan dat in opmaak is.
Mijn fijnste momenten als vrijwilliger
Ooit leerde ik een vluchtelingenmeisje fietsen, dat gaf me veel voldoening. Maar mijn schoonste verwezenlijking was toch het Vlaams Congres Verkeersveiligheid 2018 in Gent, samen met de zesdejaars van De Klimop. De kindergemeenteraad nodigde mij uit om samen te werken aan een sensibiliseringsactie over verkeersveiligheid aan de schoolpoort. Samen met leerlingen en ouders organiseerde ik acties aan de schoolpoort. Door deze acties werd ik geselecteerd om ons project te komen toelichten op het congres. De zesdejaars van De Klimop mochten me hierbij helpen door zowel binnen als buiten actie te voeren. Kinderburgemeester Anke Dewijngaert kreeg er de kans om enkele vragen te stellen aan Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts. Als spreker op dit congres werd ik beloond met een erkenningsdiploma.
Toekomstplannen
In het voorjaar van 2020 stond er een nieuw project in mijn agenda, maar corona dwarsboomde de plannen. Ik zou een infosessie geven over verkeersborden en reglementeringen, voor Vl@s en KWB Sint-Adriaan. Hopelijk kunnen we dat alsnog later organiseren.
Er wordt gewerkt aan een mobipunt aan het station van Haacht. Dat is een herkenbare plek met een aanbod aan verschillende vervoersmogelijkheden zoals openbaar vervoer, deelautos, deelfietsen en ook diensten zoals laadpalen, een ophaalpunt voor pakjes of een fietsenherstelplaats.
Als ik het voor het zeggen had, werd de Markt autovrij. Voor de veiligheid en voor het milieu zou dat een vooruitgang zijn. De grote steden streven er ook naar. In Haacht is dat niet zo eenvoudig, we hebben veel handelaars en willen ook dat die bereikbaar zijn. En we mogen mensen met een handicap zeker niet vergeten, ze moeten overal kunnen geraken.
Tot slot wil ik het gebruik van onze trage wegen aanmoedigen. Ze kunnen een heel nuttige en veilige fietsroute voor schoolgaande kinderen zijn.
Lees hier meer over vrijwilligerswerk bij het Lokaal zorgbestuur Haacht.