Verwaarlozing van woningen en gebouwen moet voorkomen en bestreden worden om de verloedering van de leef- en woonomgeving tegen te gaan. Daarom houdt de gemeente onder andere een register van verwaarlozing bij.
Wanneer is een woning of een gebouw verwaarloosd?
Een woning of gebouw wordt als verwaarloosd beschouwd wanneer het ernstige zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval vertoont aan dakbedekking of –gebinte, kroonlijst of dakgoten, schoorstenen, buitenmuren, voegwerk, buitenschrijnwerk of wanneer het pand niet water- en/of winddicht is.
Reglement en folder
In het reglement over verwaarloosde woningen en gebouwen in Haacht (dat je onderaan deze pagina kan terugvinden) is opgenomen hoe de vaststelling van de verwaarlozing, de opname in het register, de schrapping, de heffing en zo meer gebeurt en welke de gevolgen van opname kunnen zijn. In de folder 'Gemeentelijk register van Verwaarloosde Woningen en gebouwen' kan je hierover meer lezen. Je kan deze folder onderaan deze pagina vinden.
Vaststelling van verwaarlozing
De toestand van verwaarlozing wordt vastgesteld vanop het openbaar domein of publiekelijk toegankelijke locaties aan de hand van een technisch verslag. Deze vaststelling wordt beschreven in een administratieve akte, waarin ook foto's zijn opgenomen. Deze akte wordt door de register beheerder IGO verstuurd naar de eigenaar(s) van het verwaarloosde pand. Hij/zij kan/kunnen daar nog beroep tegen aantekenen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Onderaan deze pagina vind je het aanvraagformulier beroep tegen opname.
Als er geen beroep aangetekend wordt of als het beroep verworpen wordt, dan wordt het pand effectief opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.
Belasting en vrijstelling
Er wordt een belasting aangerekend wanneer het pand twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen in het gemeentelijk register. In sommige situaties is vrijstelling mogelijk. Dat moet je bij de gemeente aanvragen. Vraag ze snel aan wanneer je hiervoor in aanmerking komt. Onderaan deze pagina vind je het aanvraagformulier voor vrijstelling.
Schrapping
Na herstel op sloop moet de eigenaar zelf een schrapping aanvragen. Onderaan deze pagina vind je het aanvraagformulier voor schrapping.
Informatie en ondersteuning
De gemeente en in het bijzonder de technisch adviseur van het woonproject biedt ondersteuning en begeleiding bij herstel aan de eigenaars indien nodig.
Woonproject 'Wonen aan de Dijle Zuid'
016 31 18 69
woningkwaliteit.haacht@igo.be
http://wonen.igo.be
Documenten
- Folder Gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen [86,2Kb] (pdf)
- Aanvraagformulier: aanvraag schrapping verwaarlozing [28Kb] (doc)
- Aanvraagformulier: aanvraag voor vrijstelling van gemeentelijke belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen [63,5Kb] (doc)
- Aanvraagformulier: beroep tegen opname verwaarlozing [27,5Kb] (doc)
Reglementen: belastingen en retributies
-
Belastingen 2020-2025 - Belastingreglement op verwaarloosde woningen en gebouwen
Datum bekendmaking wo 29 apr 2020Datum besluit ma 27 apr 2020
-
GR - Belastingen 2021-2025 - Belastingreglement op verwaarloosde woningen en gebouwen - Aanpassing van artikel 10
Datum bekendmaking do 24 dec 2020Datum besluit ma 21 dec 2020