De Gemeentemonitor, een bevraging in 2017 toonde aan dat het vertrouwen van de Haachtse burgers in de politie groot is. De inwoners voelen zich over het algemeen veilig in de gemeente. Buurthinder heeft voornamelijk te maken met verkeer. De tevredenheid over contacten met de buren is groot.
Veiligheid omvat veel deelaspecten die we hieronder toelichten.
Noodplanning
Het lokaal zorgbestuur houdt de gemeentelijke nood- en interventieplannen up-to-date, waakt over de veiligheid van de inwoners en het beperken van overlast. In samenwerking met de nodige partners wordt het nood- en interventieplan verdiept en worden rampenoefeningen georganiseerd en geëvalueerd.
Politiereglement
Het lokaal zorgbestuur werkt actief aan een gecoördineerd politiereglement voor de politiezone.
Overlastbeleid
Het lokaal zorgbestuur handhaaft een realistisch overlastbeleid om de voornaamste vormen van hinder aan te pakken en werkt daarvoor samen met de meest aangewezen partners. Voor handhaving via GAS (gemeentelijke administratieve sancties) wordt de samenwerking met politie en provincie (provinciaal sanctionerend ambtenaar) verdergezet.
Veiligheid bij evenementen
Het lokaal zorgbestuur zorgt mee voor een veilig verloop van grote evenementen op het grondgebied.
Samenwerking met politie en brandweer
Het lokaal zorgbestuur werkt optimaal samen met politie en brandweer en voldoet aan de verplichtingen ten aanzien van die partners. De lokale politie is onze belangrijkste partner in het lokaal veiligheidsbeleid. Vijf werkpunten staan voorop:
Verkeersveiligheid en -leefbaarheid
Een nieuw mobiliteitsplan is in de maak; verkeersveiligheid is een van de speerpunten. Daarover kon je al meer lezen in een vorige editie van Hecht Haacht, waarin de focus lag op het mobiliteitsbeleid. De actuele stand van zaken vind je op hecht.haacht.be
De politie zal de komende jaren sterk blijven inzetten op snelheidscontroles en controles 3,5t, naast de frequente alcohol- en drugscontroles. Controles op het correct gebruik van de wegen aangeduid voor zwaar vervoer zijn nodig om te vermijden dat woonstraten onterecht gebruikt worden als verkeersas voor zwaar verkeer. De uitrol van een ANPR-netwerk maakt permanente controles en handhaving mogelijk.
Diefstal en inbraken
Onze politiezone wordt regelmatig getroffen door rondtrekkende bendes. Gelukkig slagen we erin om met dezelfde frequentie daders te vatten. De komende jaren willen we preventief inzetten op gratis advies voor diefstalpreventie aan onze inwoners door deze dienstverlening meer kenbaar te maken aan de bevolking en actief te sensibiliseren. Ook het vakantietoezicht op de woning door de politie maken we verder bekend. Reactief zal de verdere uitbouw van het ANPR-netwerk in combinatie met gespecialiseerde interventieploegen leiden tot een verhoogde pakkans. De slimme inzet van nieuwe technologieën zal het politiewerk vergemakkelijken.
Efficiënte werking van de politiediensten
We maken werk van meer blauw op straat door een actieve rol voor de wijkagent. De komst van een centraal politiegebouw zal niet alleen een nieuwe dynamiek geven aan de politiezone, maar tevens de efficiënte werking verbeteren door heel wat transport tussen de huidige gebouwen te vermijden en diensten en beleid te centraliseren.
Handhaving
De lokale politie zal zich de komende jaren ook meer inzetten bij de handhaving van sluikstorten en milieudelicten, bouwovertredingen en dierenwelzijn.
Overlast
Via o.a. Jongerenhonk en gespecialiseerde acties van de lokale politie zal ingezet worden op het beperken van overlast door hangjongeren.