Het lokaal bestuur kiest voor een duurzame toekomst, en wil daarom de hoeveelheid afval in Haacht verminderen. Gelukkig kunnen we allemaal samen, met kleine stapjes, veel bereiken! Een belangrijke stap naar minder afval is bewust omgaan met onze spullen. Alles wat we hebben is gemaakt met grondstoffen, energie, water, … Dat maakt onze spullen kostbaar, ze verdienen ons respect.
Een Repair Café is een bijeenkomst waar op buurtniveau voorwerpen gerepareerd worden. Vrijwilligers proberen meegebrachte kapotte spullen te repareren.
Het doel?
- De afvalberg verkleinen.
- Kennis over repareren behouden en verspreiden.
- Sociale cohesie versterken.
Organisatie
Repair Café Haacht wordt vier keer per jaar georganiseerd op verschillende locaties in Haacht.
in 2025:
- 19 januari - 14-17 uur - LDC De Klapper (Klapgat 2, Haacht)
- 16 maart - 14-17 uur - GBS Klimop (E. Willemslaan 15, Wespelaar)
- 15 juni - 14-17 uur - Zaal Familia (Kruineikestraat 2, Tildonk)
- 19 oktober - 14-17 uur - LDC De Klapper (Klapgat 2, Haacht)
De praktische informatie over de Repair Café's vind je telkens
- op de afvalkalender
- in Hecht Haacht
- op www.haacht.be/events
Voorbereiding
Kom je naar het Repair Café? Lees dan even de informatie om deze pagina om te weten of je apparaat hersteld kan worden.
Controleer
- De garantieperiode
De meeste apparaten hebben een garantie van twee jaar vanaf de aankoopdatum. Kijk eerst na of het toestel nog onder garantie is want eens het toestel werd opengemaakt, vervalt de garantie. - De voeding
Is het indicatielampje aan? Zijn de batterijen opgeladen? Is de stroomkabel in goede staat? - Het onderhoud
Maak de filters van je toestel (haardrogers, stofzuigers,...) proper, ontkalk je koffiemachine, enz.
Breng mee
- Alle toebehoren
Voeding, laders, kabels, handleiding, installatie-cd, waterreservoirs, koffiepads, papier voor printer, rits, knopen enz. - Alles wat nodig is om de werking te controleren
CD of DVD, gloeilampen, koffiepads, papier, enz. - Een reserveonderdeel als je een defect onderdeel hebt
Toestellen die niet worden gerepareerd
- Om veiligheidsredenen:
- microgolfovens
- oude tv's
- apparaten die kortsluiting hebben gehad of waar rook uitkwam
- Grote apparaten (bv. diepvriezer, wasmachine, …)
Verloop
Onthaal
- Ga eerst naar het onthaal.
- Medewerkers geven je uitleg en schrijven je in voor een herstelling. Ze noteren je naam en woonplaats, wat je meebrengt om te herstellen en wat er precies stuk is. Kom je met meerdere toestellen, dan worden er evenveel blaadjes ingevuld.
- Je ondertekent je gegevens en het reglement, dat je ook onderaan deze pagina terugvindt.
- Het blaadje wordt aan het werkbord gehangen. Zo zie je hoeveel herstellingen er nog gebeuren en heb je een indicatie van de wachttijd.
Herstelling
- Je naam wordt afgeroepen als je aan de beurt bent.
- De hersteller komt je halen en neemt één voorwerp en het ingevulde blaadje mee.
- Je gaat samen met de hersteller aan de slag: wat is het probleem en hoe kan het hersteld worden?
- Hopelijk lukt de reparatie en leer je iets bij!
Na de herstelling
- De hersteller vult het defect en hoe het gerepareerd is op het blaadje in.
- Het blaadje wordt aan het onthaal afgegeven.
Prijs
De herstellingen zijn gratis. Wisselstukken moet je wel betalen.
Geef je graag iets voor de herstelling en de organisatie van het Repair Café? Aan het onthaal staat een doosje voor vrije bijdragen.
Koffie en gebak
Tijdens het wachten of gewoon voor de gezelligheid en het sociale contact is er tijdens het Repair Café ook koffie en gebak aan democratische prijzen.
Zin om mee te helpen?
Alle hulp en vaardigheden, ook niet technische, zijn meer dan welkom. Contacteer ons!
Contact
Reglement
De activiteiten in het Repair Café worden gratis en op vrijwillige basis uitgevoerd door de aanwezige reparatiedeskundigen.
- Reparaties worden zo veel mogelijk uitgevoerd door de bezoekers zelf, zo nodig met hulp van de reparatiedeskundigen.
- Noch de organisatoren van het Repair Café, noch de reparateurs zijn aansprakelijk voor schade als gevolg van verstrekte reparatieadviezen of -instructies, voor schade aan de ter reparatie aangeboden voorwerpen, voor gevolgschade of voor andere schade die het gevolg is van activiteiten in het Repair Café.
- Een vrijwillige bijdrage wordt zeer op prijs gesteld.
- Voor het gebruik van nieuwe materialen zoals snoeren, stekkers, zekeringen, kant en klare kniestukken of applicaties dient apart te worden betaald.
- Bezoekers die kapotte voorwerpen aanbieden ter reparatie, doen dat op eigen risico.
- De reparateurs geven geen garantie op de met hun hulp uitgevoerde reparaties en zijn niet aansprakelijk als voorwerpen die in het Repair Café zijn gerepareerd, thuis toch niet blijken te functioneren.
- De reparateurs behouden zich het recht om bepaalde voorwerpen niet te repareren.
- De reparateurs zijn niet verplicht om gedemonteerde apparaten die niet gerepareerd kunnen worden, weer in elkaar te zetten.
- De bezoekers van het Repair Café zijn zelf verantwoordelijk voor het netjes afvoeren van kapotte voorwerpen die niet konden worden gerepareerd.
- Om lange wachttijden te voorkomen, wordt bij drukte maximaal één kapot voorwerp per persoon bekeken. Voor een volgend voorwerp sluit de bezoeker weer achter in de rij aan.