De gemeente Haacht en Aquafin zijn reeds sinds een aantal jaar een heraanleg aan het voorbereiden van de riolering en de wegenis van de Rijmenamsesteenweg en een aantal aansluitende straten.
Enerzijds wordt er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd in de Rijmenamsesteenweg (volledig), Hooiberg (volledig), Eikestraat (bebouwde deel), Hollaken (bebouwde deel), Hulsterenveld (eerste deel), Sint-Adriaanveld (volledig, zonder Heesterveld), Zoellaan (van Langerheide tot nr. 71) en Lange Kant (volledig).
Anderzijds wordt de Rijmenamsesteenweg en de Zoellaan (tussen Rijmenamsesteenweg en Stationsstraat) heringericht met betere fietspaden en een nieuw wegprofiel. Lange Kant wordt heraangelegd met een fietsstraatprofiel. De overige straten worden hersteld in de bestaande toestand.
Projectgebied
In de plannen onderaan deze pagina vind je terug of je woning in het projectgebied van het rioleringsproject is gelegen. Dit komt niet overeen met het projectgebied van de herinrichting van de weg (verschilt namelijk in de Zoellaan).
Op de volgende kaart is het volledige projectgebied te zien:
Ontwerpen
Er zijn ontwerpplannen opgemaakt voor de riolering en voor de wegenis.
Wil je de volledige ontwerpplannen inkijken? Neem dan contact op met team Openbare Werken of Mobiliteit.
Timing en fasering
- Op 24 en 28 oktober 2024 werd een infomoment gehouden voor de bewoners (de presentatie is te vinden onderaan deze pagina).
- Eind 2024 wordt een omgevingsvergunning aangevraagd.
- Voorjaar 2025: start grondinnames
- Zomer 2025: aanstellen aannemer
- 2026: start der werken (eerst voorbereidende nutswerken, nadien pas de eigenlijke riolerings- en wegeniswerken)
De werken zullen gefaseerd verlopen om de hinder te beperken. Over de concrete fasering is nu nog niets vastgelegd: dit wordt met de aan te stellen aannemer bepaald.
Mobiliteitsprincipes
Rijmenamsesteenweg
In het centrum (van kruispunt Stationsstraat tot kruispunt Zoellaan) geldt een "doortocht"-principe: zone 30 en gemengd verkeer (fietsers op de rijbaan met suggestiestroken).
De huidige dwarsparkeervakken (die niet veilig zijn bij het uitrijden) worden vervangen door parkeervakken mee in de richting van het verkeer.
Hier zie je een sfeerbeeld van hoe het er zou uitzien (kijkende richting centrum):
Als ontsluitingsweg naar Rijmenam (van kruispunt Zoellaan tot de gemeentegrens) zijn er vier delen:
- 50km/u en eenrichtingsfietspaden aan beide zijden (van kruispunt Zoellaan tot schoolomgeving Sint-Adriaan).
- 30km/u en gemengd verkeer met fietssuggestiestroken (in de schoolomgeving Sint-Adriaan): ook een "doortocht"-principe.
- 50km/u en eenrichtingsfietspaden aan beide zijden (van de schoolomgeving tot kruispunt Eikestraat-Hooiberg).
- 70km/u en een vrijliggend tweerichtingsfietspad van 3 meter breed aan de noordzijde (van kruispunt Eikestraat-Hooiberg tot de gemeentegrens).
- Er zijn weinig woningen en zijstraten, dus is een tweerichtingsfietspad veilig mogelijk. Zo besparen we ruimte en verharding in deze open en bosrijke omgeving. Een fietspad naast een weg met 70km/u moet immers steeds vrijliggend zijn en de norm voor eenrichtingsfietspaden is 2 meter breedte.
- Het fietspad wisselt van kant, om aan te sluiten aan het tweerichtingsfietspad van de Hollakenbaan, zonder oversteek aan het brugje.
Op zeer beperkte delen zijn kleine grondinnames (onteigeningen) nodig om het wegprofiel te kunnen aanleggen.
Zoellaan
De Zoellaan wordt eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer van kruispunt Rijmenamsesteenweg tot rotonde Stationsstraat.
Aan de zijde van de pare huisnummers komt een tweerichtingsfietspad te liggen.
Hier vind je een sfeerbeeld van hoe het er zou uitzien ter hoogte van de Lange Kant (links in beeld):
De huidige situatie is het meest problematisch ter hoogte van Peltheide:
Waarom eenrichtingsverkeer?
- Onvoldoende breedte van het openbaar domein voor een volledige rijbaan met fietspaden: er zouden veel onteigeningen nodig zijn.
- Voor een volledige rijbaan (6m) met fietspaden conform het vademecum (2x2m), is minstens 10 meter breedte nodig. Dit zou slechts mogelijk zijn mits zeer ruime grondverwervingen, waaronder de afbraak van een woning. Daardoor zou de voortuinstrook van sommige woningen te klein worden om een wagen te parkeren.
- Er komt dus meer ruimte vrij voor fietsers, voetgangers en groen
- Veiligere oversteekplaatsen en kruispunten voor fietsers
- Vlottere doorstroming voor het autoverkeer, inclusief de afwikkeling op kruispunt Rijmenamsesteenweg/Zoellaan
- Betere verdeling en sturing van het doorgaande verkeer over de volledige ringweg
Waarom een dubbelrichtingsfietspad?
Standaard fietspaden zijn eenrichtingsfietspaden. Indien dit veilig kan, is een tweerichtingsfietspad mogelijk.
- Ruimtewinst (3m in plaats van 2x2m breed) = maakt groen mogelijk
- Weinig zijstraten (en slechts telkens een zijstraat aan één kant) = weinig conflictpunten en overzichtelijke kruispunten
- Bundelt zo het aantal oversteekplaatsen (aan Peltheide en Lange Kant hoeven fietsers niet meer over te steken) = veiliger en vlotter voor alle weggebruikers
- Mogelijk dankzij vierkant groen (één groenfase voor alle richtingen van fietsers en voetgangers) op kruispunt Rijmenamsesteenweg/Zoellaan
- Geen verschil aan rotonde Stationsstraat
Kruispunt Rijmenamsesteenweg/Zoellaan
Het kruispunt Rijmenamsesteenweg/Zoellaan blijft een lichtengeregeld kruispunt.
- Er zal een stroom auto's wegvallen (komende van rotonde Stationsstraat), waardoor de doorstroming verbetert: auto's komende van de Keerbergsesteenweg kunnen zonder oponthoud alle richtingen uit.
- Er zal één groenfase voor alle voetgangers en fietsers tegelijk ingesteld worden (vierkant groen), apart van de autostromen.
Algemene verkeerscirculatie
Door eenrichtingsverkeer op de Zoellaan, zou verkeer zich verplaatsen in de tegenrichting (komende van Kampenhout en station Haacht) naar de Jennekensstraat, de Stationsstraat en de Sint-Adriaanstraat:
- Het doorgaande autoverkeer dient via de ringweg in tegenwijzerzin te rijden (Jennekensstraat - Kloosterstraat - Lombaardenlaan).
- Rechtdoor via de Stationsstraat en Rijmenamsesteenweg blijft een ontsluitingsweg voor verkeer naar centrum Haacht, de Rijmenamsesteenweg en Sint-Adriaan. Ook Lange Kant (en verder naar Dennenweg en Langerheide) is zo bereikbaar. Het is niet de bedoeling dat deze as dient voor doorgaand verkeer richting Werchter of Keerbergen: er wordt bekeken welke maatregelen het autoverkeer hiertoe kunnen stremmen.
- De Sint-Adriaanstraat is een erftoegangsweg en niet bedoeld voor doorgaand autoverkeer. We onderzoeken welke maatregelen mogelijk zijn.
Dit wordt verder in de loop van 2025 onderzocht en teruggekoppeld naar de betrokken buurten.
Aanvullende circulatiemaatregelen vanaf 2024
In de zijstraten van de Zoellaan worden de flankerende maatregelen reeds ingevoerd in het najaar van 2024:
- Een halve knip in de Lange Kant: aan de kant van de Zoellaan mag je enkel naar de Zoellaan rijden. Dit voorkomt sluipverkeer dat naar de rotonde Stationsstraat wil rijden.
- Een halve knip in de Dennenweg: aan de kant van de Rijmenamsesteenweg mag je enkel naar de Rijmenamsesteenweg rijden. Dit voorkomt sluipverkeer dat de verkeerslichten wil vermijden.
- Een halve knip in de Peltheide: aan de kant van de Zoellaan mag je enkel de Peltheide inrijden. Dit voorkomt sluipverkeer dat de verkeerslichten wil vermijden.
Met zo'n halve knip (een kort stukje eenrichtingsverkeer) hoeven we geen volledige knip of afsluiting te doen. Enkel de te vermijden sluiprichting wordt onmogelijk gemaakt.