Heraanleg Rijmenamsesteenweg

De volledige Rijmenamsesteenweg wordt heraangelegd.

Over dit project

Er loopt een openbaar onderzoek van 4 juni 2025 tot en met 3 juli 2025 (zie het Omgevingsloket). Je kan de plannen inkijken en bezwaar indienen.

De gemeente Haacht en Aquafin zijn reeds sinds een aantal jaar een heraanleg aan het voorbereiden van de riolering en de wegenis van de Rijmenamsesteenweg en een aantal aansluitende straten.

Enerzijds wordt er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd in de Rijmenamsesteenweg (volledig), Hooiberg (volledig), Eikestraat (bebouwde deel), Hollaken (bebouwde deel), Hulsterenveld (eerste deel), Sint-Adriaanveld (volledig, zonder Heesterveld), Zoellaan (van Langerheide tot nr. 71) en Lange Kant (volledig). 

Anderzijds wordt de Rijmenamsesteenweg heringericht met betere fietspaden en een nieuw wegprofiel. Lange Kant wordt heraangelegd met een fietsstraatprofiel. De overige straten worden hersteld in de bestaande toestand.

Mobiliteitsprincipes

Rijmenamsesteenweg

In het centrum (van kruispunt Stationsstraat tot kruispunt Zoellaan) geldt een 'doortocht'-principe: zone 30 en gemengd verkeer (fietsers op de rijbaan met suggestiestroken).

De huidige dwarsparkeervakken (die niet veilig zijn bij het uitrijden) worden vervangen door parkeervakken mee in de richting van het verkeer.

Als ontsluitingsweg naar Rijmenam (van kruispunt Zoellaan tot de gemeentegrens) zijn er vier delen:

  • 50km/u en eenrichtingsfietspaden aan beide zijden (van kruispunt Zoellaan tot schoolomgeving Sint-Adriaan).
  • 30km/u en gemengd verkeer met fietssuggestiestroken (in de schoolomgeving Sint-Adriaan): ook een 'doortocht'-principe.
  • 50km/u en eenrichtingsfietspaden aan beide zijden (van de schoolomgeving tot kruispunt Eikestraat-Hooiberg).
  • 70km/u en een vrijliggend tweerichtingsfietspad van 3 meter breed aan de noordzijde (van kruispunt Eikestraat-Hooiberg tot de gemeentegrens).
    • Er zijn weinig woningen en zijstraten, dus is een tweerichtingsfietspad veilig mogelijk. Zo besparen we ruimte en verharding in deze open en bosrijke omgeving. Een fietspad naast een weg met 70km/u moet immers steeds vrijliggend zijn en de norm voor eenrichtingsfietspaden is 2 meter breedte.
    • Het fietspad wisselt van kant, om aan te sluiten aan het tweerichtingsfietspad van de Hollakenbaan, zonder oversteek aan het brugje.

Op zeer beperkte delen zijn kleine grondinnames (onteigeningen) nodig om het wegprofiel te kunnen aanleggen.

Kruispunt Rijmenamsesteenweg/Zoellaan

Het kruispunt Rijmenamsesteenweg/Zoellaan blijft een lichtengeregeld kruispunt. Er zal één groenfase voor alle voetgangers en fietsers tegelijk ingesteld worden (vierkant groen), apart van de autostromen.

Aangepast op: maandag 23 jun 2025 om 14:38 uur