Bij je elektronische identiteitskaart horen persoonlijke codes: de pincode en de pukcode.
Die codes heb je nodig bij het activeren van je identiteitskaart.
De pincode heb je ook nodig bij Tax-on-web, My Minfin, 'Mijn Dossier',…
Ook bij een adreswijziging heb je de pincode nodig om het nieuwe adres op de chip van je identiteitskaart te schrijven.
Procedure
Wat te doen als je de pincode niet meer weet
Je kreeg bij je elektronische identiteitskaart (eID) een pin- en een pukcode. Die moest je zorgvuldig bewaren. Helaas raken papieren af en toe zoek. Wat dan te doen?
- Je kon bij het activeren van je kaart je pincode wijzigen naar een persoonlijke code. Het zou dus kunnen dat je de code wel kent. Dat kan altijd worden getest bij dienst Burgerzaken.
- Als je de pukcode nog wel hebt, maar de pincode niet meer, dan kan met de pukcode een nieuwe pincode worden aangevraagd. Dat is kosteloos en duurt slechts één minuut.
- Als je beide codes niet meer hebt, kan een nieuwe code worden aangevraagd. Dat kunt je zelf doen via de website van het rijksregister of via burgerzaken@haacht.be. Gelieve in de mail je naam, rijksregisternummer en telefoonnummer te vermelden. De codes worden dan naar ons gestuurd. Dat duurt 5 werkdagen. Wij verwittigen je zodra de codes toekomen.
- Het is dus niet langer noodzakelijk een nieuwe kaart aan te vragen als je de pincode niet meer weet of vindt.
Pincode veranderen
Je kan zelf thuis je pincode veranderen.
- Je steekt je eID in de eID-kaartlezer die je hebt aangesloten op je computer of in de daartoe bestemde gleuf in het computerklavier. Met het programma 'eID viewer' kan je via het tabblad 'Kaart en PIN' en de knop 'Wijzig PIN' je pincode van thuis uit wijzigen.
- Download de 'eID viewer'.
- Je hebt alleen je pincode veranderd. De pukcode hoort bij de eID en is dezelfde gebleven. Als je een nieuwe eID-kaart aanvraagt krijg je ook nieuwe codes. De pukcode is enkel nodig als de pincode geblokkeerd is (Pin- en pukcode deblokkeren).