Naar content
Gemeente Haacht Gemeente Haacht
Zoeken
    Menu
    • Burgerzaken
      • Attesten en uittreksels
      • Geboorte en adoptie
      • Identiteit
      • Niet-Belgen
      • Overlijden
      • Reizen
      • Rijbewijs
      • Trouwen en samenwonen
      • Bevolkingscijfers
      • Verhuizen
      Populair
      • Adreswijziging
      • Kids-ID
      • Huwelijk
    • Gezin en welzijn
      • Budget- en schuldhulpverlening
      • Gezondheid en welzijn
      • Hulpdiensten en veiligheid
      • Internationale samenwerking
      • Kinderopvang
      • OCMW
      • Onderwijs
      • Senioren
      Populair
      • Medische wachtdiensten
      • Lokale politie
      • Brandweer
      • Drugs- en alcoholpreventie
    • Wonen en omgeving
      • Afval
      • Bouwen en verbouwen
      • Duurzaamheid
      • Huren en verhuren
      • Mobiliteit
      • Milieu, natuur en dieren
      • Nutsvoorzieningen
      • Ruimtelijke planning
      • Energie
      • Geoloket
      • Premies en leningen
      • Sociaal wonen
      • Wegenwerken en omleidingen
      • Wonen voor senioren en kwetsbare doelgroepen
      • Woningkwaliteit en veiligheid
      Populair
      • Wegenwerken
      • Afvalkalender
      • Recyclagepark
    • Vrije tijd
      • Cultuur
      • Jeugd
      • Organiseer een evenement
      • Sport
      • Toerisme
      • Verenigingenwerking
      • Winkelen
      Populair
      • Sport-, jeugd- en cultuurgala
      • Huur een locatie
      • Den Dijk
      • Kalender GC Den Breughel
      • HaBoBIB
      • Cadeaubon
      • Wandelen en fietsen
    • Ondernemen en werk
      • Kermis
      • Markt en jaarmarkt
      • Vacatures
      • Adviesraad lokale economie
      • Ambulante handel
      • Detailhandel
      • Duurzaam ondernemen
      • Hecht Haacht Bon - gemeentelijke cadeaubon
      • Hecht Haacht Bon: registreer je zaak
      • Het bestaat in Haacht
      • Hinderpremie bij openbare werken
      • Horecazaak uitbaten
      • Jobbonus voor werknemers en ambtenaren
      • JobbonusPLUS voor zelfstandigen
      • Landbouwadviesraad
      • Lokale handelaarsverenigingen
      • Taxidienst uitbaten
      • Thuisslachting
    • Bestuur
      • Adviesraden
      • Bekendmakingen
      • Beleidsdocumenten
      • Bestuursorganen
      • Inspraak en participatie
      • Bekendmaking van reglementen en verordeningen: werkwijze
      • Digitale besluitvorming
      • Vacatures
      Populair
      • Meldingskaart
      • Digitale besluitvorming
      • Gemeenteraad
    • Maak een afspraak
    • Sportzalen en -velden
      • Gemeenteschool: turn- of eetzaal
      • Vrijetijdscomplex Den Dijk
    • A tot Z
    • Contact
    • Openingsuren
    • Nieuwsbrief
    • Nieuws
    Naar top
    1. Home
    2. Burgerzaken
    3. Attesten en uittreksels
    4. Akte van overlijden
    Gemeente Gemeente Haacht
    Lees voor

    Akte van overlijden

    Digitaal aanvragen

    Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

    Voorwaarden

    Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:

    • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
    • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

    Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

    Een uittreksel van een akte van overlijden kan iedereen vrij verkrijgen.

    Voor akten van overlijden opgemaakt vóór 31/03/2019 én jonger dan 75 jaar, wordt het recht op een afschrift beperkt tot:

    • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
    • als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
      • de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
      • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad
      • de erfgenamen.

    Iedereen heeft recht op een afschrift:

    • als de akte werd opgemaakt na 31/03/2019
    • als de akte werd opgemaakt vóór 31/03/2019 én ouder is dan 75 jaar.

    Bewijsstukken

    Als je het document zelf ophaalt:

    • je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

    Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

    • een volmacht van de betrokkene en een kopie van diens identiteitskaart

    • je eigen identiteitskaart.

    Procedure

    De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

    Je kan een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur. Als je een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen via het e-loket van de gemeente.

    Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

    Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

    In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

    Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

    De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

    Meer informatie over legalisatie en apostille

    Digitaal loket

    • Overlijden - akte (met eID)

    Contact

    Burgerzaken

    Adres
    Wespelaarsesteenweg 853150Haacht
    Stratenplan
    Toon op stratenplan
    Tel.
    016 / 26 94 00
    E-mail
    burgerzaken@haacht.be

    Morgen

    op afspraak van 9u - 13u

    We werken uitsluitend op afspraak. Klik hier om een afspraak te maken.  

    Verschillende documenten kunnen we afleveren via ons e-loket.

    Openingsuren
    • Meer info over Burgerzaken

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • linkedIn
    • 2025 © haacht.be
    • Privacy
    • Cookies
    • Protocollen
    • Toegankelijkheid
    • sitemap

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Hoplr
    • LinkedIn
    • Youtube
    • LCP