Het nummer 1722 is bedoeld voor niet-dringende oproepen naar de brandweer. 1722 heeft een e-loket en een telefoonnummer dat geactiveerd wordt bij storm. Het betalend telefoonnummer 1722 wordt geactiveerd bij afkondiging van code geel, oranje en rood door het KMI.
Het nummer 1722 is er voor niet-dringende brandweerhulp zodat de noodnummers 112 en 100 voorbehouden kunnen blijven voor de echte noodgevallen.
E-loket
Het e-loket van 1722 is permanent beschikbaar. Je kan er op elk moment beroep doen op de brandweer bij stormschade.
Het e-loket, dat tot stand kwam in samenwerking met de Belgische brandweerdiensten, verhoogt de efficiëntie van de dienstverlening door de brandweer en door de Noodcentrale tijdens of na een storm of onweer.
Het e-loket is de meest efficiënte manier om hulp van de brandweer bij noodweer te krijgen voor niet-levensbedreigende situaties. Het loket handelt de aanvraag op dezelfde wijze af als een oproep naar het nummer 1722 maar dan digitaal. Elke aanvraag die via het nationaal loket wordt ingevuld, wordt verstuurd naar de juiste hulpverleningszone.
Via 112-app
Sinds 2023 kan je ook de 112-app gebruiken voor de diensten van 1722. Op de app kan je eenvoudig van scherm wisselen en kiezen om het nummer 1722 te bellen of naar het e-loket te gaan.
Belangrijk
1722 dient niet om sneller geholpen te worden bij stormschade of wateroverlast, maar wel om het noodnummer 112 vrij te maken voor dringende oproepen.
De brandweer doet al het mogelijk om je zo snel mogelijk te helpen maar kan niet overal tegelijk zijn. Als je al gebeld hebt naar 1722, bel dan niet terug om te vragen wanneer de brandweer komt.
Bel enkel 112 als jij of iemand in je omgeving zich in een (potentieel) levensbedreigende situatie bevindt. Als je toch belt naar het noodnummer 112 voor een niet-dringende brandweerinterventie, zal de operator je niet verder helpen maar vragen om naar het nummer 1722 te bellen.