In maart 2020 is de gemeente Haacht aan de slag gegaan met Tridée, een studiebureau voor duurzame mobiliteit, om het gemeentelijk mobiliteitsplan te vernieuwen. Het bijna twee jaar durende proces in drie fases, liet toe om alle knelpunten, mogelijkheden en oplossingen grondig te bekijken en tot een gedragen beleidsplan te komen.
In elk van de drie fases werd naast de bevolking ook relevante adviesraden en de gemeenteraadscommissie mobiliteit geraadpleegd. Via het online participatieplatform gaven 338 inwoners in de verkenningsfase de belangrijkste mobiliteitsknelpunten aan. In de uitwerkingsfase en de beleidsfase werden online workshops gehouden, waar telkens een vijftigtal inwoners aan deelnamen.
Het mobiliteitsplan dat tot stand is gekomen geeft een visie en een concreet actieplan voor de komende jaren. Er worden verblijfsgebieden afgebakend waar het sluipverkeer wordt geweerd en waar de woonomgeving aangenamer en veiliger wordt gemaakt door minder en langzamer gemotoriseerd verkeer maar ook door aangepaste weginrichting. Aantrekkelijke fiets- en wandelroutes worden hierop afgestemd, bijvoorbeeld in verbinding met de toekomstige fietsbrug over de Dijle. Specifiek in centrum Haacht wordt het parkeerbeleid geoptimaliseerd en het gebruik van de randparkings gestimuleerd om mee bij te dragen tot een aangenaam woon- en winkelcentrum.
Op wegen met een verkeersfunctie, met name op de ringweg rond centrum Haacht, wordt gestreefd naar een samengaan van verkeersveiligheid en doorstroming. De circulatie van vrachtverkeer krijgt de nodige aandacht, om de leefbaarheid en veiligheid in heel de gemeente te verhogen. Met name de verkeersveiligheid in schoolomgevingen is prioritair voor het gemeentebestuur. Tot slot wordt het comfort en de toegankelijkheid van bushaltes verbeterd en wordt deelmobiliteit verder uitgebouwd. Dit past ook bij het Vlaamse beleid basisbereikbaarheid, waarbij je vlot kan overstappen van het ene vervoermiddel op het andere, onder meer via mobipunten. Zo draagt Haacht ook bij tot een duurzamere modal split.
Dit plan zal de komende jaren gebied per gebied een concrete uitwerking krijgen in samenspraak met de bewoners. Tegelijk zijn een reeks herinrichtingsdossiers van straten en van fietspaden in voorbereiding, gaande van de Keerbergsesteenweg tot de Lipsestraat. De gemeente heeft echter sinds de start van het traject begin 2020 niet stilgezeten: de zone 30 in het centrum werd uitgebreid, twee schoolstraten zijn ingevoerd, een Blue-bike- en Cambio-locatie is opgestart en er zijn fietspaden aangelegd in onder meer de Mortelstraat.