Een duurzaam mobiliteitsbeleid
We ontwikkelen een globale visie en tekenen een duurzaam mobiliteitsbeleid uit voor ons grondgebied, rekening houdend met de ruimere mobiliteitscontext in de regio. Het gemeentelijk mobiliteitsplan wordt bijgestuurd en verdiept, met aandacht voor de veranderende maatschappelijke context en wijzigende visies op mobiliteit (zie ook pagina X in dit magazine).
Inspraak en advies zijn belangrijk. Een technische mobiliteitsraad met mensen met beroepservaring en expertise in mobiliteit enerzijds en een gemeenteraadscommissie mobiliteit met afgevaardigden uit de politieke fracties van de gemeenteraad anderzijds, geven advies aan het college, de ene technisch, de andere beleidsmatig. Burgers krijgen bij de opmaak van het mobiliteitsplan ook de kans hun zegje te doen (zie ook pagina X).
We treden sturend en milderend op en bekijken mobiliteit vanuit diverse invalshoeken: veiligheid, alternatieven voor individueel autogebruik, parkeren en doorstroming.
Veiligheid
De veiligheid en het comfort van de fietser staan voorop. We bouwen het tragewegennetwerk verder uit en brengen het Fietspadenplan 2.0 tot uitvoering. We verbeteren de verkeersveiligheid van de schoolomgevingen in overleg met oudercomités en scholen. Met bedrijven worden formele afspraken gemaakt over aanrijtijden tijdens de openings- en sluitingsuren van de school. We voorzien vaste snelheidsindicatoren in de schoolomgevingen. Het concept van de fiets- en schoolstraten wordt opgenomen in het nieuwe mobiliteitsplan en uitgevoerd waar wenselijk.
Concrete dossiers die op de planning staan zijn o.a. fietspaden Grote Baan vanaf A. De Spoelberg tot zone 30, vrijliggende fietspaden voor de Keerbergsesteenweg en de Wijgmaalsesteenweg, heraanleg deel fietspaden in de Kruineikestraat, fietsbrug, fietsstraten, regelmatig snelheidscontroles uitvoeren, inrichten schoolstraten, onderhoud en nieuwe halteplaatsinfrastructuur, nieuwe fietspaden in de Vinkstraat, nieuwe fietsverbinding Hambos tussen Hambosstraat en Kapelleweg, fietsvriendelijke landbouwwegen Groenstraat/Beekstraat, verbeteren fietsdoorsteek Spet, verbeteren Damweg en Heilige Geestweg, nieuwe voetpaden in de Mercatorlaan en de Verhaegenlaan en onderhoud van bestaande voetpaden.
De politie zal de komende jaren sterk blijven inzetten op snelheidscontroles en controles op +3,5 ton , naast de frequente alcohol- en drugcontroles. Controles op het correct gebruik van de wegen aangeduid voor zwaar vervoer zijn nodig om te vermijden dat woonstraten onterecht gebruikt worden als verkeersas voor zwaar verkeer. De uitrol van een ANPR-netwerk maakt permanente controles en handhaving mogelijk.
Stimuleren van duurzame mobiliteitsalternatieven
Een aangepast mobiliteitsbeleid verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidhinder, en heeft dus een directe impact op de gezondheid. We stimuleren burgers om te kiezen voor een actieve vorm van vervoerswijze en promoten duurzame mobiliteit, o.a. door in te zetten op openbaar vervoer, de realisatie van het autodeelactieplan en een energiezuinig wagenpark.
Via overleg met De Lijn (o.a. binnen de Vvervoerregio Leuven) en de NMBS willen we het aanbod aan openbaar vervoer verder optimaliseren: Haacht moet zowel met de trein als de bus vlotte verbindingen kunnen hebben naar Leuven, Mechelen, Brussel en buurgemeenten. Ook de introductie van taxistaanplaatsen biedt alternatieven. Combimobiliteit voor auto en fiets en het inrichten van mobipunten worden onderzocht. Via een uitgebreid fietsroutenetwerk en wandelpaden willen we voor de korte afstand het gebruik van de stappers en de trappers bevorderen. De Week van de Mobiliteit en Autoloze zondag blijven ideale momenten voor sensibilisering over vlotte en haalbare mobiliteit.
Mobiliteit in het centrum en parkeerbeleid
Bijzondere aandacht gaat naar de mobiliteit in het centrum, waar we blijvend inzetten op gratis parkeren. De randparkings bouwen we verder uit. De parkeerproblematiek van +3,5 ton verdient een structurele oplossing. We zetten in op kernversterking en realiseren een herinrichting van het kernwinkelgebied om de verkeersleefbaarheid en de belevingswaarde/verblijfswaarde te vergroten. We verbeteren de e-mobiliteit in het centrum. In de buurt van dorpscentra worden verkeersremmers aangebracht om gemotoriseerd verkeer te vertragen.
Doorstroming
We bevorderen een vlotte doorstroming en verhogen de verkeersveiligheid en -leefbaarheid door systematisch beheer en onderhoud en aanpassingen/optimalisatie van bestaande verkeersinfrastructuur, zowel preventief als curatief. We nemen maatregelen om sluipverkeer tegen te gaan, o.a. in de Neerstraat, de Donkstraat en de Hansbrugweg. Een verkeersplateau en een oversteekplaats worden voorzien aan de Dijkstraat ter hoogte van de sporthal.
Enkele grote werken die op de planning staan zijn de herinrichting van de Rijmenamsesteenweg, van de Stationsstraat tussen Haacht-station en rondpunt Jennekensstraat.
De nieuwe ontsluitingsweg Tildonk naar de N26 voor de bedrijvenzones Hambos en Kruineiken zal gerealiseerd worden en de dorpscentra van Tildonk en Wespelaar van heel wat zwaar verkeer ontlasten. We dringen aan bij de hogere overheden voor de snelle realisatie van deze noodzakelijke werken.
We halen hier slechts enkele voorbeelden aan van geplande werken. Wil je een uitgebreider overzicht van wat op de planning staat? Dat kan je vinden in de meerjarenplanning op de gemeentelijke website.