Naar content
Gemeente Haacht Gemeente Haacht
Zoeken
    Menu
    • Burgerzaken
      • Attesten en uittreksels
      • Geboorte en adoptie
      • Identiteit
      • Niet-Belgen
      • Overlijden
      • Reizen
      • Rijbewijs
      • Trouwen en samenwonen
      • Bevolkingscijfers
      • Verhuizen
      Populair
      • Adreswijziging
      • Kids-ID
      • Huwelijk
    • Gezin en welzijn
      • Budget- en schuldhulpverlening
      • Gezondheid en welzijn
      • Hulpdiensten en veiligheid
      • Internationale samenwerking
      • Kinderopvang
      • OCMW
      • Onderwijs
      • Senioren
      Populair
      • Medische wachtdiensten
      • Lokale politie
      • Brandweer
      • Drugs- en alcoholpreventie
    • Wonen en omgeving
      • Afval
      • Bouwen en verbouwen
      • Duurzaamheid
      • Huren en verhuren
      • Mobiliteit
      • Milieu, natuur en dieren
      • Nutsvoorzieningen
      • Ruimtelijke planning
      • Energie
      • Geoloket
      • Premies en leningen
      • Sociaal wonen
      • Wegenwerken en omleidingen
      • Wonen voor senioren en kwetsbare doelgroepen
      • Woningkwaliteit en veiligheid
      Populair
      • Wegenwerken
      • Afvalkalender
      • Recyclagepark
    • Vrije tijd
      • Activiteitenkalender
      • Cultuur
      • GC Den Breughel
      • Jeugd
      • Organiseer een evenement
      • Sport
      • Toerisme
      • Verenigingenwerking
      • Winkelen
      • Zitbanken
      Populair
      • Sport-, jeugd- en cultuurgala
      • Huur een locatie
      • Den Dijk
      • Kalender GC Den Breughel
      • HaBoBIB
      • Cadeaubon
      • Wandelen en fietsen
    • Ondernemen en werk
      • Kermis
      • Ondernemen
      • Vacatures
      • Werken
    • Bestuur
      • Adviesraden
      • Bekendmakingen
      • Beleidsdocumenten
      • Bestuursorganen
      • Inspraak en participatie
      • Diensten
      • Belasting- en retributiereglementen
      Populair
      • Meldingskaart
      • Digitale besluitvorming
      • Gemeenteraad
    • Maak een afspraak
    • A tot Z
    • Contact
    • Openingsuren
    • Nieuwsbrief
    • Nieuws
    Naar top
    1. Home
    2. Burgerzaken
    3. Verhuizen
    4. Melding van tijdelijke afwezigheid
    Gemeente Gemeente Haacht
    Lees voor

    Melding van tijdelijke afwezigheid

    Maak een afspraak

    Elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar die persoon zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op de plaats waar deze werkelijk gedurende het grootste deel van het jaar verblijft. Het is ook die gemeente waar je terecht moet voor officiële documenten (bv. identiteitskaart, rijbewijs).

    Als je tijdelijk en kortstondig buiten de gemeente van je hoofdverblijfplaats verblijft moet je team Bevolking op de hoogte brengen. Je hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door je tijdelijke afwezigheid. Je blijft ingeschreven in de registers van je gemeente.

    Voorwaarden

    De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid (binnen- of buitenland) worden strikt beperkt tot:

    • verblijf in een verpleeginrichting, rusthuis of psychiatrische instelling
    • minder dan een jaar afwezig zijn voor:
      • vakantieverblijf
      • reizen in verband met je gezondheid
      • studie- of zakenreizen
      • beroepsopdrachten in binnen- of buitenland
    • studenten
    • gedetineerden
    • beroepsmilitairen en burgerpersoneel
    • dienstplichtigen (enkel voor niet-Belgen)
    • personeel van de federale politie en meer dan een jaar afwezig
    • Belgische diplomatieke ambtenaren
    • personen waarvan de verdwijning sinds zes maanden of langer gesignaleerd werd aan de lokale of federale politie.

    Bijkomend moet je een hoofdverblijfplaats hebben waar je op elk ogenblik naar kunt terugkeren.

    Procedure

    Geef je tijdelijke afwezigheid aan bij de team Bevolking van de gemeente. Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan drie maanden.

    Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan een jaar duren. Je kan de afwezigheid eenmalig verlengen met een jaar. Na die periode kan de gemeente aannemen dat je niet langer tijdelijk afwezig bent, maar daadwerkelijk in een andere Belgische gemeente of in het buitenland verblijft. In dat geval word je afgevoerd uit het bevolkingsregister.

    Wanneer je meer dan zes maanden ononderbroken afwezig bent op jehoofdverblijfplaats zonder melding te maken van je tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover je huidige woonplaats niet gekend is.

    Prijs

    gratis

    Regelgeving

    De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid worden strikt beperkt tot de categorieën van personen die opgenomen zijn in artikel 18 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister (gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 9 maart 2017).

    Wat meebrengen

    • Identiteitskaart
    • Bewijs waaruit blijkt dat je je bevindt in één van de bovenstaande gevallen

    Documenten

    • Formulier voor aangifte van een tijdelijke afwezigheid [394,5Kb] (pdf)
      Lees voor

    Contact

    Burgerzaken

    Adres
    Wespelaarsesteenweg 853150Haacht
    Stratenplan
    Toon op stratenplan
    Tel.
    016 26 94 00
    E-mail
    burgerzaken@haacht.be

    Vandaag

    op afspraak van 8u - 13u

    Morgen

    op afspraak van 9u - 13u

    We werken uitsluitend op afspraak. Klik hier om een afspraak te maken.  

    Verschillende documenten kunnen we afleveren via ons e-loket.

    Openingsuren
    • Meer info over Burger & Onthaal

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • linkedIn
    • 2023 © haacht.be
    • Privacy
    • Cookies
    • Protocollen
    • sitemap

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Hoplr
    • LinkedIn
    • Youtube
    • LCP