Langdurige leegstand veroorzaakt en heeft een negatieve impact op de leefbaarheid en uitstraling. Met een reglement en belasting op leegstand willen we het aantal kwalitatieve en betaalbare woningen op de woningmarkt verhogen en vermijden dat woningen en gebouwen langdurig leegstaan.
Leegstaande woning
Een woning (bestemd voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande) is leegstaand als ze gedurende 12 opeenvolgende maanden niet wordt bewoond. Een gebouw is leegstaand als gedurende 12 opeenvolgende maanden minstens 50% van de oppervlakte niet in gebruik is volgens de bestemming van het gebouw. De bestemming blijkt uit de stedenbouwkundige vergunningen, milieuvergunningen ...
Deze leegstaande woningen en gebouwen worden opgenomen in het leegstandsregister.
In de brochure 'Leegstand Haacht' vind je meer informatie over leegstand in Haacht. Die zal vanaf eind juni 2020 beschikbaar zijn op deze pagina.
Heffing op de verkrotting van woningen en gebouwen
Met de heffing ter bestrijding van verkrotting van woningen en/of gebouwen, ook wel 'krotbelasting' genoemd, wil de Vlaamse overheid de verloedering van de leefomgeving tegengaan.
De belasting is gericht op ongeschikte, onbewoonbaar verklaarde of verwaarloosde woningen of gebouwen. Die gebouwen komen terecht in een inventaris die opgemaakt en beheerd wordt door Wonen-Vlaanderen.
Naast deze belasting bestaat ook de leegstandsheffing die door de gemeenten wordt geïnd. De lijst met leegstaande gebouwen (zonder persoonsgegevens) kan je opvragen bij de gemeente waar het pand gelegen is.
Voorwaarden
De heffing is verschuldigd als het gebouw of de woning gedurende 12 opeenvolgende maanden is opgenomen in:
- de inventaris van ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woningen
- de inventaris van verwaarloosde woningen of gebouwen.
Zolang het gebouw en/of de woning niet is geschrapt uit de inventaris (beheerd door Wonen-Vlaanderen) blijft de heffing, vanaf de datum van de eerste verjaardag, jaarlijks verschuldigd.
De belastingplichtige is elke persoon die op het ogenblik van het verstrijken van de eerste periode van 12 maanden na opname van het pand in de inventaris (of een verjaringsdatum ervan) houder is van één van volgende zakelijke rechten:
- de volle eigendom
- het recht van opstal of van erfpacht
- het vruchtgebruik.
In bepaalde gevallen kan je van de verkrottingsheffing worden vrijgesteld zoals:
- wanneer er geen bouwvergunning meer wordt afgeleverd omdat een onteigeningsplan wordt voorbereid
- wanneer het pand getroffen werd door een ramp.
In bepaalde gevallen kan de krotbelasting worden opgeschort:
- bij het uitvoeren van renovatiewerken
- als je een pand aankoopt dat binnen de twee jaar geschrapt is uit de inventaris of vrijgesteld of geschorst is van heffing.
Hoe aanvragen
In het laatste kwartaal dat voorafgaat aan elke verjaardag van inventarisatie stuurt de inventarisbeheerder een brief aan de betrokkenen met daarin:
- of het pand nog in de inventaris staat
- de gevolgen van de verjaardag van de inventarisatie
- de mogelijkheid tot schrapping.
Wanneer een heffing verschuldigd is, zal een aanslagbiljet worden verstuurd.
Bij verkoop van het belaste pand, moet de notaris of een van de partijen, een door beide partijen ondertekend formulier indienen. Dat formulier moet uiterlijk 7 dagen na de overdracht van het zakelijk recht aan de inventarisbeheerder en de Vlaamse Belastingdienst bezorgd worden. Wordt deze procedure niet gevolgd, dan blijft de verkoper als belastingplichtige beschouwd voor de eerstvolgende heffing na de overdracht van het zakelijk recht ontstaat.
Kostprijs
De heffing wordt berekend op basis van het geïndexeerd kadastraal inkomen van het onroerend goed en stijgt evenredig met het aantal jaren dat het pand op de inventaris blijft staan.
De gemeenten mogen op dat bedrag nog opcentiemen heffen. (Dit staat los van de leegstandsheffing die gemeenten ook kunnen innen.)
Meer informatie
Documenten
Reglementen: belastingen en retributies
-
Belastingen 2020-2025 - Belastingreglement inzake leegstaande woningen en gebouwen
Datum bekendmaking wo 29 apr 2020Datum besluit ma 27 apr 2020
-
Belastingen 2020-2025 - Gemeentelijke opcentiemen op de gewestelijke heffing ter bestrijding van de verkrotting van gebouwen en/of woningen
Datum bekendmaking wo 29 apr 2020Datum besluit ma 27 apr 2020
-
Opcentiemen op leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimtes
Datum bekendmaking wo 18 dec 2019Datum besluit ma 16 dec 2019