De Vlaamse Waterweg nv (voorheen: Waterwegen en Zeekanaal) werkt aan een betere ontsluiting van de industriezone Hambos door een nieuwe brug voor het wegverkeer te bouwen. Bij de herinrichting wordt er ook rekening gehouden met de zwakke gebruikers. De eerste drie fases – de heraanleg van de Vaartdijk, de aanleg van fiets- en voetgangerstunnels en de bouw van de brug - werden al uitgevoerd. In 2020-2021 wordt er gestart met de vierde fase: de aanleg van de ontsluitingsweg.
Waarom
Het doel van al deze werken is het verbeteren van de toegankelijkheid en de ontsluiting via de weg en het water, van het bedrijventerrein Hambos. Hierdoor zal zwaar vrachtverkeer geweerd worden uit de dorpskern van Tildonk. Via de nieuwe brug zal het wegverkeer op termijn immers langs de nog her aan te leggen Zuiddijk, Beekstraat en Molenweg sneller en veiliger de N26 Leuven-Mechelen kunnen bereiken.
Fasering
- heraanleg van de Vaartdijk -> uitgevoerd
- heraanleg van het verkeerscomplex rond Kruineikebrug die wordt voorbehouden voor fietsers en voetgangers -> uitgevoerd
- bouw van een bijkomende brug, specifiek voor wegverkeer -> uitgevoerd in 2019 (werd in 2021 in dienst genomen)
- heraanleg en verbreding van de Zuiddijk, de Beekstraat en de Molenweg (m.a.w aanleg ontsluitingsweg) -> uitvoering in de loop van 2021 tot 2024
- AWV - herinrichting kruispunt Molenweg/N26 -> voorzien voor na 2024
Fase 3: brug
Begin september 2016 startten de voorbereidende werken. Vanaf midden september volgden dan de heiwerken, waarbij de damwanden in de grond geplaatst werden. Het beweegbaar stalen brugdeel werd in het atelier van de staalconstructeur gebouwd en werd op 11 mei 2019 aangevoerd en geplaatst. De nieuwe brug zal uitsluitend voor het wegverkeer dienen. De huidige brug blijft voorbehouden voor fietsers en voetgangers; zo maken we een scheiding tussen gemotoriseerd verkeer en zwakke weggebruikers.
Fase 4: ontsluitingsweg
De vierde fase is de ontsluiting richting N26 (Leuvensesteenweg). Deze fase omvat de aanleg van de verbinding met de N26, die zal verlopen via de Zuiddijk en Beekstraat, en vervolgens via de Molenweg. De bestaande wegenis zal hiertoe worden heraangelegd en verbreed, waarbij langs de Zuiddijk, naar analogie met de Vaartdijk, een scheiding zal worden voorzien tussen wegverkeer (aan de voet van de dijk, aan landzijde) en het jaagpad (langs de waterkant).
Aansluiting op N26
Voor de herinrichting van het kruispunt van de Molenweg met de Leuvensesteenweg (N26) is het Agentschap Wegen en Verkeer verantwoordelijk. Er komt een lichtengeregeld kruispunt voor deze aansluiting. Hiervoor zijn grondverwervingen noodzakelijk.
Zie de website van AWV voor meer informatie over dit onderdeel.
Meer info
Voor meer informatie kan je steeds terecht bij Kevin Polfliet van Waterwegen en Zeekanaal: kevin.polfliet@wenz.be of 03 860 62 62.