De klokkenluidersregeling beschermt personen die in een werkcontext informatie over inbreuken op geldende wet- en regelgeving melden. Een inbreuk is een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is, of die de regelgeving schendt. Bijvoorbeeld: meldingen over corruptie, fraude, pogingen tot het verhullen van zo'n feiten, ...
Het Bestuursdecreet van de Vlaamse overheid voorziet een procedure waarbij je inbreuken kan melden en melders bescherming krijgen, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement. Op deze pagina lees je hoe je inbreuken kan melden bij het lokaal bestuur Haacht (gemeente en OCMW).
Wie kan een melding doen?
Een klokkenluider is een natuurlijke persoon die in een werkcontext inbreuken vaststelt en die meldt. Klokkenluiders kunnen zowel personeelsleden zijn, als externen die via hun werk met het lokaal bestuur in contact komen (leveranciers, sollicitanten, consultants, ex-werknemers). Wie geen werkrelatie heeft met gemeente of OCMW Haacht kan geen inbreuk melden in het kader van de klokkenluidersrichtlijn. Burgers kunnen wel steeds een klacht indienen.
Bescherming
Bescherming van identiteit
Bij een melding via interne of externe meldkanalen, heb je de keuze om anoniem te blijven, of jouw naam als melder bekend te maken. Bij anonieme melding wordt jouw identiteit niet bekendgemaakt. Maak je jouw naam als melder bekend, dan wordt jouw identiteit beschermd.
Meldingskanalen verzekeren de vertrouwelijkheid van onderstaande gegevens, door o.a. de toegang te beperken tot:
- jouw identiteit;
- de identiteit van anderen die in de melding vermeld zijn;
- informatie waaruit jouw identiteit of die van anderen afgeleid kan worden.
Bescherming tegen sancties
Elke vorm van represailles naar aanleiding van een melding, of openbaarmaking is verboden. Vormen van represailles die verboden zijn: negatieve beoordelingen, schorsing of ontslag, overdracht van taken, financiële schade, negatieve evaluatie of arbeidsreferentie, etc. Voor een volledig overzicht van verboden sancties kan je artikel III.60/12, §1 en artikel III.60/12 §2, lid 2 van het Bestuursdecreet raadplegen.
Als klokkenluider kan je ook informatie openbaar maken. Je wordt dan beschermd tegen sancties als de melding voldoet aan de voorwaarden.
- Je hebt eerst intern of extern gemeld, of meteen extern omdat je meende dat de inbreuk niet doeltreffend kon worden behandeld of omdat er een risico op represailles bestond. Vervolgens zijn er geen passende maatregelen genomen binnen een termijn van drie maanden na je melding.
- De inbreuk vormt potentieel een dreigend of reëel gevaar voor het algemeen belang.
- Naar aanleiding van een externe melding bestaat het risico op represailles, of het is onwaarschijnlijk dat de inbreuk doeltreffend behandeld zal worden door bijzondere omstandigheden van de zaak.
Uitzondering
Wie opzettelijk of bewust foute of misleidende informatie meldt, geniet geen bescherming. Als melder moet je redelijke gronden hebben om te stellen dat wat je meldt juist is, gezien de omstandigheden en de informatie op het moment van de melding.
Rechten van de betrokken persoon
De persoon over wie de melding gaat, beschikt over een aantal rechten:
- geheimhouding van de identiteit;
- recht op doeltreffende voorziening in rechte;
- recht op een eerlijk proces;
- het vermoeden van onschuld;
- recht van verdediging, waaronder recht op toegang tot hun dossier, recht om gehoord te worden.
Hoe melden?
Interne melding door personeelsleden
Via e-mail
Stuur je melding naar
Per brief
Stuur je brief naar
Gemeente en OCMW Haacht
t.a.v. algemeen directeur of jurist
Wespelaarsesteenweg 85
3150 Haacht
Noteer het woord 'vertrouwelijk' duidelijk zichtbaar op de omslag.
Het secretariaat opent de brief niet, noch scant het deze in, maar delegeert dit rechtstreeks op een beveiligde manier aan de contactpersoon.
Telefonisch
Doe je melding
- bij de algemeen directeur: 016 / 26 94 15
- of de jurist/beleidsmedewerker 016 / 61 91 20
Indien je ermee instemt, maakt de algemeen directeur of de jurist een verslag van het gesprek. Je krijgt hierbij de kans om het te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
Fysieke ontmoeting
Je hebt het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de melding te bespreken. Het gesprek kan opgenomen en bewaard worden als je hiermee instemt om later een verslag te maken. Je krijgt de kans om dit verslag te controleren, corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
Externe melding bij Audit Vlaanderen
Wie kan extern melden?
- Een personeelslid dat al een interne melding deed.
- Een personeelslid dat van mening is de melding niet doeltreffend intern behandeld kan worden.
- Een personeelslid dat van mening dat er een risico op represailles bestaat.
- Een externe met een werkrelatie met Haacht.
Meer informatie over een melding bij Audit Vlaanderen
Audit Vlaanderen kan beslissen om jouw melding niet in behandeling te nemen indien:
- de inbreuk van geringe betekenis is;
- de melding betrekking heeft op feiten die in een eerdere melding van jou als melder al zijn behandeld en de nieuwe melding geen nieuwe informatie van betekenis bevat.
Wat als jouw melding aan een verkeerde persoon of instantie is gericht?
Als je jouw melding tot een onbevoegd persoon richt, wordt jouw melding op een veilige manier zo snel mogelijk doorgestuurd naar het bevoegde personeelslid. De onbevoegde persoon brengt jou hier onmiddellijk van op de hoogte.
Indien Audit Vlaanderen vaststelt dat zij niet bevoegd is om de melding te onderzoeken, vragen zij jouw toestemming om de melding door te sturen naar de bevoegde instantie voor verder onderzoek.
Wat na jouw (interne of externe) melding?
Ontvangstmelding
Je ontvangt een melding van ontvangst binnen de zeven dagen na de dag waarop je melding werd ontvangen, behalve wanneer:
- jouw melding al behandeld werd binnen die termijn (je krijgt dan direct meer informatie over jouw melding);
- je je uitdrukkelijk hebt verzet tegen het ontvangen van een ontvangstmelding;
- de ontvangstmelding de bescherming van jouw identiteit in gevaar brengt.
Meer informatie over jouw melding
Binnen een redelijke termijn krijg je meer informatie over wat er met jouw melding gebeurde:
- binnen drie maanden na de ontvangstmelding;
- binnen drie maanden en zeven dagen indien er geen ontvangstmelding is verstuurd;
Je komt te weten welke maatregelen genomen zijn, of zullen genomen worden, en waarom. Je krijgt geen informatie die intern onderzoek of de rechten van de betrokkene(n) schaadt.
De termijn van drie maanden kan verlengd worden tot zes maanden door Audit Vlaanderen.
Verwerking van persoonsgegevens
Beschikbare gegevens worden tijdens de behandeling en registratie verwerkt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming:
- naam van de melder;
- contactgegevens en functie van de melder;
- naam van de facilitator of van derden die verbonden zijn met de melder, en die het slachtoffer kunnen worden van sancties in een werkcontext;
- naam en functie van de betrokkene, en informatie over de inbreuken van de betrokkene;
- naam van de getuige;
- schriftelijke meldingen;
- schermopnamen en het schriftelijk verslag van mondelinge meldingen.