Naar content
Gemeente Haacht Gemeente Haacht
Zoeken
    Menu
    • Burgerzaken
      • Attesten en uittreksels
      • Geboorte en adoptie
      • Identiteit
      • Niet-Belgen
      • Overlijden
      • Reizen
      • Rijbewijs
      • Trouwen en samenwonen
      • Bevolkingscijfers
      • Verhuizen
      Populair
      • Adreswijziging
      • Kids-ID
      • Huwelijk
    • Gezin en welzijn
      • Budget- en schuldhulpverlening
      • Gezondheid en welzijn
      • Hulpdiensten en veiligheid
      • Internationale samenwerking
      • Kinderopvang
      • OCMW
      • Onderwijs
      • Senioren
      Populair
      • Medische wachtdiensten
      • Lokale politie
      • Brandweer
      • Drugs- en alcoholpreventie
    • Wonen en omgeving
      • Afval
      • Bouwen en verbouwen
      • Duurzaamheid
      • Huren en verhuren
      • Mobiliteit
      • Milieu, natuur en dieren
      • Nutsvoorzieningen
      • Ruimtelijke planning
      • Energie
      • Geoloket
      • Premies en leningen
      • Sociaal wonen
      • Wegenwerken en omleidingen
      • Wonen voor senioren en kwetsbare doelgroepen
      • Woningkwaliteit en veiligheid
      Populair
      • Wegenwerken
      • Afvalkalender
      • Recyclagepark
    • Vrije tijd
      • Activiteitenkalender
      • Cultuur
      • GC Den Breughel
      • Jeugd
      • Organiseer een evenement
      • Sport
      • Toerisme
      • Verenigingenwerking
      • Winkelen
      • Zitbanken
      Populair
      • Sport-, jeugd- en cultuurgala
      • Huur een locatie
      • Den Dijk
      • Kalender GC Den Breughel
      • HaBoBIB
      • Cadeaubon
      • Wandelen en fietsen
    • Ondernemen en werk
      • Kermis
      • Ondernemen
      • Vacatures
      • Werken
    • Bestuur
      • Adviesraden
      • Bekendmakingen
      • Beleidsdocumenten
      • Bestuursorganen
      • Inspraak en participatie
      • Diensten
      • Belasting- en retributiereglementen
      Populair
      • Meldingskaart
      • Digitale besluitvorming
      • Gemeenteraad
    • Aanmelden basisscholen
      • Aanmelden en inschrijven in 5 stappen
      • Digitaal aanmelden
      • Overzicht basisscholen
      • Vrije plaatsen
      • Veelgestelde vragen
      • Hulp nodig?
    • Maak een afspraak
    • Sportzalen en -velden
      • Gemeenteschool: turn- of eetzaal
      • Vrijetijdscomplex Den Dijk
    • A tot Z
    • Contact
    • Openingsuren
    • Nieuwsbrief
    • Nieuws
    Naar top
    1. Home
    2. Bestuur
    3. Inspraak en participatie
    4. Melding of klacht
    5. Klachten
    Gemeente Gemeente Haacht
    Lees voor

    Klachten

    De gemeente heeft vele taken en opdrachten. Het kan best gebeuren dat er eens iets misloopt. Als je gelooft dat je fout behandeld bent geweest door een gemeentelijke dienst en je probleem geraakt niet opgelost op dienstniveau, dan kan je een klacht indienen.

    Bezorg ons je klacht

    Het volledige reglement inzake klachtenbehandeling maakt deel uit van ons participatiereglement en kan je onderaan deze pagina terugvinden. Belangrijk is het verschil tussen drie begrippen:

    • Melding: een eerste vraag naar dienstverlening, zoals bijvoorbeeld een melding van een losliggende steen op een fietspad. Gebruik het meldingsformulier om je melding door te geven.
    • Beleidsvraag: vragen en/of opmerkingen over het (al dan niet) gevoerde beleid en klachten over beleidsvoornemens of verklaringen. Hiermee kan je terecht bij de mandatarissen.
    • Klacht: een klacht kan je indienen wanneer je niet tevreden bent over de manier waarop je door een dienst van de gemeentelijke administratie wordt behandeld. Dit kan gaan over foutieve of onwettige handelswijze van personeelsleden, abnormale traagheid, slechte wil, uitblijven van initiatief of een manifest kwaliteitsgebrek met betrekking tot het onthaal van de burger. De klacht moet uiteraard betrekking hebben op de werking van een gemeentelijke dienst. Anonieme meldingen en klachten worden niet behandeld.

    Meldpunt

    Om de burger toe te laten een klacht in te dienen, is er een centraal klachtenmeldpunt:

    • voor de gemeente en het OCMW is dit de dienst Secretariaat.

    Alle klachten worden opgenomen in een klachtenregister.

    De klacht moet ingediend worden aan de hand van het klachtenformulier.

    Voorwaarden

    Vooraleer een klacht wordt behandeld, controleert de klachtencoördinator de ontvankelijkheid ervan. Dat wil zeggen dat er nagegaan wordt of de klacht in aanmerking komt voor behandeling.

    Volgende klachten worden als niet-ontvankelijk beschouwd:

    • anonieme klachten;
    • vage klachten;
    • klachten die betrekking hebben op feiten waarover eerder een klacht is ingediend en die behandeld werd conform voorliggend klachtenreglement;
    • klachten die betrekking hebben op feiten die langer dan één jaar voor de indiening van de klacht hebben plaatsgevonden;
    • klachten die voorwerp zijn of dienen te zijn van een administratieve beroepsprocedure of een gerechtelijke procedure;
    • klachten die kennelijk ongegrond zijn;
    • klachten over aangelegenheden waarbij de indiener van de klacht geen belang heeft.

    Afhandeling

    Wanneer de klachtencoördinator de klacht ontvankelijk acht, ontvang je daarover een bericht. De behandeling van de klacht wordt dan toegewezen aan een 'klachtenbehandelaar'. Dat is (meestal) het diensthoofd van de dienst waarop de klacht betrekking heeft.

    Vlaamse Ombudsdienst

    Ben je niet tevreden met het verloop of de uitkomst van deze interne klachtenbehandeling? Dan kan je je richten tot de Vlaamse Ombudsdienst als tweedelijnsklachtenbehandelaar. Vanaf 1 september 2021 kan je contact opnemen met de Vlaamse Ombudsdienst via haacht@vlaamseombudsdienst.be.

    Voor meer info kan je terecht op de website van de Vlaamse ombudsdienst of telefonisch op het nummer 1700 (tussen 9 en 19 uur).

    Documenten

    • Participatiereglement [203,2Kb] (pdf)
      Lees voor

    Digitaal loket

    • Klachtenformulier

    Contact

    Communicatie

    Adres
    Wespelaarsesteenweg 853150Haacht
    Stratenplan
    Toon op stratenplan
    Tel.
    016 26 94 13
    E-mail
    communicatie@haacht.be

    Vandaag

    gesloten

    Morgen

    open van 9u - 13u
    Openingsuren
    • Meer info over Communicatie

    Algemeen directeur

    Adres
    Wespelaarsesteenweg 853150Haacht
    Stratenplan
    Toon op stratenplan
    Tel.
    016 26 94 15
    E-mail
    luc.vanrillaer@haacht.be
    • Meer info over Algemeen directeur: Luc Van Rillaer
    • Meer info over College van burgemeester en schepenen
    • Meer info over Gemeenteraad
    • Meer info over Raad voor maatschappelijk welzijn
    • Meer info over Vast bureau

    Juridische hulp

    Adres
    Wespelaarsesteenweg 853150Haacht
    Stratenplan
    Toon op stratenplan
    Tel.
    016 61 91 11
    E-mail
    juridischehulp@haacht.be

    Vandaag

    gesloten

    De jurist werkt op afspraak. 

    Openingsuren
    • Meer info over Juridische hulp

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • 2023 © haacht.be
    • Privacy
    • Cookies
    • Protocollen
    • sitemap

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Hoplr
    • Youtube
    • LCP