Naar content
Gemeente Haacht Gemeente Haacht
Zoeken
    Menu
    • Burgerzaken
      • Attesten en uittreksels
      • Geboorte en adoptie
      • Identiteit
      • Niet-Belgen
      • Overlijden
      • Reizen
      • Rijbewijs
      • Trouwen en samenwonen
      • Bevolkingscijfers
      • Verhuizen
      Populair
      • Adreswijziging
      • Kids-ID
      • Huwelijk
    • Gezin en welzijn
      • Budget- en schuldhulpverlening
      • Gezondheid en welzijn
      • Hulpdiensten en veiligheid
      • Internationale samenwerking
      • Kinderopvang
      • OCMW
      • Onderwijs
      • Senioren
      Populair
      • Medische wachtdiensten
      • Lokale politie
      • Brandweer
      • Drugs- en alcoholpreventie
    • Wonen en omgeving
      • Afval
      • Bouwen en verbouwen
      • Duurzaamheid
      • Huren en verhuren
      • Mobiliteit
      • Milieu, natuur en dieren
      • Nutsvoorzieningen
      • Ruimtelijke planning
      • Energie
      • Geoloket
      • Premies
      • Sociaal wonen
      • Wegenwerken en omleidingen
      • Wonen voor senioren en kwetsbare doelgroepen
      • Woningkwaliteit en veiligheid
      Populair
      • Wegenwerken
      • Afvalkalender
      • Recyclagepark
    • Vrije tijd
      • Activiteitenkalender
      • Cultuur
      • GC Den Breughel
      • Jeugd
      • Organiseer een evenement
      • Sport
      • Toerisme
      • Verenigingenwerking
      • Winkelen
      • Zitbanken
      Populair
      • Sport-, jeugd- en cultuurgala
      • Huur een locatie
      • Den Dijk
      • Kalender GC Den Breughel
      • HaBoBIB
      • Cadeaubon
      • Wandelen en fietsen
    • Ondernemen en werk
      • Kermis
      • Ondernemen
      • Vacatures
      • Werken
    • Bestuur
      • Adviesraden
      • Bekendmakingen
      • Beleidsdocumenten
      • Bestuursorganen
      • Inspraak en participatie
      • Diensten
      • Belasting- en retributiereglementen
      Populair
      • Meldingskaart
      • Digitale besluitvorming
      • Gemeenteraad
    • Aanmelden basisscholen
      • Aanmelden en inschrijven in 5 stappen
      • Digitaal aanmelden
      • Overzicht basisscholen
      • Vrije plaatsen
      • Veelgestelde vragen
      • Hulp nodig?
    • Maak een afspraak
    • Sportzalen en -velden
      • Gemeenteschool: turn- of eetzaal
      • Vrijetijdscomplex Den Dijk
    • A tot Z
    • Contact
    • Openingsuren
    • Nieuwsbrief
    • Nieuws
    Naar top
    1. Home
    2. Burgerzaken
    3. Identiteit
    4. Kids-ID
    Gemeente Gemeente Haacht
    Lees voor

    Kids-ID

    Maak een afspraak

    De Kids-ID is een elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar:

    • Kids-ID bevat alle identiteitsgegevens van je kind én zijn of haar foto.
    • Ook de namen van de ouders staan erop.
    • De gegevens zijn zichtbaar op de kaart en zijn ook opgeslagen op een elektronische chip.

    De Kids-ID is niet verplicht in België, maar wel voor reizen naar het buitenland. De kaart is:

    • geldig in de meeste Europese landen en in sommige landen daarbuiten, op voorwaarde dat het kind vergezeld is van een ouder met een geldige identiteitskaart
    • verplicht in alle landen waar geen reispas verplicht is, dus waar je als volwassene ook gewoon met een identiteitskaart naartoe kan, zonder dat je een paspoort nodig hebt.

    De Kids-ID is bovendien heel wat meer dan alleen een identiteitsbewijs en reisdocument. Dankzij de dienst Hallo Ouders biedt de kaart kinderen een extra bescherming in noodgevallen. Hallo Ouders maakt het mogelijk om telefonisch contact op te nemen met de ouders (of familie, vrienden, buren...) wanneer het kind in moeilijkheden verkeert.

    Kinderen vanaf zes jaar kunnen de kaart ook gebruiken om veilig te surfen en te chatten op het internet:

    • Vanaf zes jaar krijgen kinderen een pincode. Zo kunnen ze zich online identificeren met hun Kids-ID.
    • Diverse beveiligingselementen maken de kaart moeilijk vervalsbaar.
    • Het document bevat geen handtekeningscertificaat omdat kinderen onder de twaalf jaar geen documenten mogen tekenen.

    In de toekomst kan de kaart ook gebruikt worden als bibliotheekpas, als zwembadabonnement, bij de inschrijving op school of als lidkaart van de sportclub. Kids-ID is het resultaat van een samenwerking tussen Child Focus, FOD Binnenlandse Zaken, Fedict en het Rijksregister.

    Geldigheidsduur

    Een Kids-ID is altijd drie jaar geldig. De Kids-ID blijft geldig tot de vervaldag ook al is je kind ondertussen twaalf jaar geworden. Op die leeftijd krijgt elke Belg automatisch een elektronische identiteitskaart (eID). Kinderen die twaalf jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van veertien jaar en negen maanden.

    De Kids-ID moet ook niet vervangen worden wanneer het kind verhuist. Het adres staat enkel op de chip vermeld en kan dus worden aangepast door de gemeente waarnaar het kind zal verhuizen.

    Voorwaarden

    Als je een Kids-ID wilt aanvragen, moet je aan enkele voorwaarden voldoen:

    • je moet het ouderlijk gezag hebben over het kind;
    • het kind moet aanwezig zijn bij de aanvraag.

    De pasfoto die je meebrengt moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat het gezicht van het kind goed zichtbaar is. Het kind moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

    Procedure

    De aanvraag gebeurt op initiatief van de ouders en is enkel verplicht als je met je kind naar het buitenland gaat. Je vraagt de Kids-ID aan bij het gemeentebestuur waar het kind is ingeschreven. Het kind moet bij de aanvraag aanwezig zijn.

    Wanneer je de Kids-ID aangevraagd hebt, krijg je volgende codes toegestuurd per post:

    • een pukcode om de kaart te activeren
    • een pincode om de kaart te gebruiken voor elektronische toepassingen
    • een code ‘contact ouders’ om het cascadesysteem ‘Hallo Ouders’ te activeren.

    Je neemt de codes mee bij het afhalen van de Kids-ID.

    Aanmaaktermijn

    Het aanmaken van de Kids-ID duurt drie tot vier weken. In drukke periodes kan de productietijd oplopen. Vraag de Kids-ID dus tijdig aan, best een maand voor je op reis vertrekt.

    Wie te laat aanvraagt, kan nog rekenen op een spoedprocedure, maar de kosten voor die procedure liggen dan wel een stuk hoger.

    Belgische kinderen in het buitenland

    Belgische kinderen jonger dan twaalf jaar die in het buitenland wonen kunnen een Kids-ID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven.

    Prijs

    • Normale procedure: 11 euro
    • Zeer dringende procedure met levering in de gemeente: 105 euro
    • Zeer dringende procedure met levering in Brussel: 140 euro

    Aan de loketten van de dienst Bevolking kan je betalen met Bancontact.

    Wat meebrengen

    Bij de aanvraag van een Kids-ID moet je het volgende meenemen:

    • de elektronische identiteitskaart (eID) van de ouder die de Kids-ID aanvraagt;
    • een recente en scherpe pasfoto (maximum zes maanden oud) van het kind in kleur, met witte achtergrond. De pasfoto moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat het gezicht goed zichtbaar is. Het kind moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

    Het kind moet aanwezig zijn bij de aanvraag.

    In het gemeentehuis van Haacht kan je tegen betaling (6 euro voor 8 foto's) geldige pasfoto's laten drukken voor je identiteitsdocumenten in een fotohokje.

    Gelieve er rekening mee te houden dat het gebruik van de fotocabine voor kinderen pas aan te raden is vanaf de leeftijd van 3 jaar.

    Meer info

    Spoedprocedure

    In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen. Let op, hiervoor betaal je wel een hoge kostprijs.

    Zeer dringende procedure met levering in de gemeente

    • Indien je de kaart vóór 15 uur komt aanvragen (rekening houdende met de openingsuren van het gemeentehuis, dus op maandag, dinsdag en vrijdag vóór 13 uur), dan wordt de kaart een werkdag later bij de gemeente afgeleverd.
    • De kaart kan ten vroegste twee werkdagen na de aanvraag vanaf 14 uur afgehaald worden. Het aanvragen en ophalen van de kaart moet gebeuren tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Hou ook rekening met feestdagen.
    • Prijs: 92 euro. Aan de loketten van de dienst Bevolking kan je betalen met Bancontact.

    Zeer dringende procedure met levering in Brussel

    • Indien je de kaart vóór 15 uur komt aanvragen (rekening houdende met de openingsuren van het gemeentehuis, dus op maandag, dinsdag en vrijdag vóór 13 uur), dan wordt de kaart een werkdag later bij de centrale diensten van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel, afgeleverd.
    • De kaart kan er in de voormiddag vanaf 7 uur opgehaald worden. Ook op zaterdagvoormiddag.
    • Prijs: 125 euro. Aan de loketten van de dienst Bevolking kan je betalen met Bancontact.

    Contact

    Bevolking

    Adres
    Wespelaarsesteenweg 853150Haacht
    Stratenplan
    Toon op stratenplan
    Tel.
    016 26 94 00
    E-mail
    burgerzaken@haacht.be

    Morgen

    op afspraak van 9u - 13u

    We werken uitsluitend op afspraak. Klik hier om een afspraak te maken.  

    Verschillende documenten kunnen we afleveren via ons e-loket.

    Openingsuren
    • Meer info over Burger & Onthaal

    Externe Links

    • Kids-ID
    • Reizen met Belgische identiteitsdocumenten

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • 2023 © haacht.be
    • Privacy
    • Cookies
    • Protocollen
    • sitemap

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Hoplr
    • Youtube
    • LCP