Naar content
Gemeente Haacht Gemeente Haacht
Zoeken
    Menu
    • Burgerzaken
      • Attesten en uittreksels
      • Geboorte en adoptie
      • Identiteit
      • Niet-Belgen
      • Overlijden
      • Reizen
      • Rijbewijs
      • Trouwen en samenwonen
      • Bevolkingscijfers
      • Verhuizen
      Populair
      • Adreswijziging
      • Kids-ID
      • Huwelijk
    • Gezin en welzijn
      • Budget- en schuldhulpverlening
      • Gezondheid en welzijn
      • Hulpdiensten en veiligheid
      • Internationale samenwerking
      • Kinderopvang
      • OCMW
      • Onderwijs
      • Senioren
      Populair
      • Medische wachtdiensten
      • Lokale politie
      • Brandweer
      • Drugs- en alcoholpreventie
    • Wonen en omgeving
      • Afval
      • Bouwen en verbouwen
      • Duurzaamheid
      • Huren en verhuren
      • Mobiliteit
      • Milieu, natuur en dieren
      • Nutsvoorzieningen
      • Ruimtelijke planning
      • Energie
      • Geoloket
      • Premies en leningen
      • Sociaal wonen
      • Wegenwerken en omleidingen
      • Wonen voor senioren en kwetsbare doelgroepen
      • Woningkwaliteit en veiligheid
      Populair
      • Wegenwerken
      • Afvalkalender
      • Recyclagepark
    • Vrije tijd
      • Activiteitenkalender
      • Cultuur
      • GC Den Breughel
      • Jeugd
      • Organiseer een evenement
      • Sport
      • Toerisme
      • Verenigingenwerking
      • Winkelen
      • Zitbanken
      Populair
      • Sport-, jeugd- en cultuurgala
      • Huur een locatie
      • Den Dijk
      • Kalender GC Den Breughel
      • HaBoBIB
      • Cadeaubon
      • Wandelen en fietsen
    • Ondernemen en werk
      • Kermis
      • Ondernemen
      • Vacatures
      • Werken
    • Bestuur
      • Adviesraden
      • Bekendmakingen
      • Beleidsdocumenten
      • Bestuursorganen
      • Inspraak en participatie
      • Diensten
      • Belasting- en retributiereglementen
      Populair
      • Meldingskaart
      • Digitale besluitvorming
      • Gemeenteraad
    • Maak een afspraak
    • A tot Z
    • Contact
    • Openingsuren
    • Nieuwsbrief
    • Nieuws
    Naar top
    1. Home
    2. Burgerzaken
    3. Trouwen en samenwonen
    4. Planning van het burgerlijk huwelijk (huwelijksmelding en -aangifte)
    Gemeente Gemeente Haacht
    Lees voor

    Planning van het burgerlijk huwelijk (huwelijksmelding en -aangifte)

    Huwelijksmelding

    Heb je besloten om te huwen? Dan zal een huwelijksdatum en -uur vastleggen bij Burgerzaken één van de eerste stappen zijn in de organisatie. Dit kan gebeuren door één van de partners of door beiden, minimum twee maanden vóór de geplande huwelijksdatum en maximum een jaar vóór het huwelijk.

    Je kan vrij een datum kiezen voor het huwelijk, van maandag tot zaterdag. Op zondagen, wettelijke feestdagen en brugdagen kan er niet gehuwd worden.
     
    Het eerste huwelijk van de dag vindt plaats om 10 uur. Per dag zijn er maximaal vier huwelijken die achter mekaar moeten aansluiten. Je zal je uur dus moeten aanpassen aan de koppels die op die dag al een tijdstip reserveerden.

    Indien je telefonisch of via e-mail een huwelijksdatum vastlegt, dan zal je gevraagd worden om samen langs te komen voor de opstart van je huwelijksdossier.

    De huwelijksaangifte

    Vooraleer je kan huwen, moeten jij en je partner de akte van huwelijksaangifte ondertekenen bij Burgerzaken. Deze aangifte kan je te vroegste zes maanden vóór de huwelijksdatum doen.

    Voor de opmaak van de akte van huwelijksaangifte heeft de ambtenaar van de burgerlijke stand enkele documenten nodig, zoals bijvoorbeeld een uittreksel uit je geboorteakte. De nodige documenten worden door de gemeente Haacht zelf aangevraagd aan de gemeente waar de akte werd opgemaakt, voor zover deze documenten beschikbaar zijn in België. Het staat je natuurlijk vrij om zelf voor deze documenten te zorgen. Opgelet: deze uittreksels mogen maximum zes maanden oud zijn.

    Indien één van de partners in het buitenland geboren is, er woont of er gescheiden is, of een andere nationaliteit heeft, contacteer je best Burgerzaken voor meer informatie over de nodige documenten. Sommige documenten moeten immers vertaald en gelegaliseerd worden.

    Van zodra Burgerzaken alle nodige documenten heeft ontvangen, word je gecontacteerd voor een afspraak om de aangifte van het huwelijk te tekenen. Bij de ondertekening breng je volgende documenten mee:

    • de identiteitskaarten van beide partners
    • het ingevulde document ‘Inlichtingenblad huwelijk’. Dit document vermeldt
      • De gekozen getuigen (maximum vier). Je kan dus geen, één, twee, drie of vier getuigen aanduiden (maximum twee per persoon) om aanwezig te zijn bij je huwelijksvoltrekking, de huwelijksakte mee te ondertekenen en erin opgenomen te worden. De getuigen moeten minstens achttien jaar zijn. Er dient ook een kopie (voor- en achterkant) van de identiteitskaarten van de getuigen te worden voorgelegd.
      • De aanvraag van een attest voor werkverlet.
      • De toelating of weigering om het huwelijk te vermelden in het gemeentelijk informatieblad Hecht Haacht. (Hecht Haacht wordt ook integraal op de gemeentelijke website geplaatst.)

    Het huwelijk kan plaatsvinden ten vroegste op de veertiende dag ná de opmaak van de akte van huwelijksaangifte.

    Documenten

    • Inlichtingenblad huwelijk [66,2Kb] (pdf)
      Lees voor

    Contact

    Burgerlijke Stand

    Adres
    Wespelaarsesteenweg 853150Haacht
    Stratenplan
    Toon op stratenplan
    Tel.
    016 26 94 00
    E-mail
    burgerzaken@haacht.be

    We werken uitsluitend op afspraak. Klik hier om een afspraak te maken.  

    Verschillende documenten kunnen we afleveren via ons e-loket.

    Openingsuren
    • Meer info over Burger & Onthaal
    • Meer info over Burgerlijke Stand

    Gerelateerde items

    • Huwelijk

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • 2023 © haacht.be
    • Privacy
    • Cookies
    • Protocollen
    • sitemap

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Hoplr
    • Youtube
    • LCP