Wat?
Veel mensen beredderen zelf goed hun huishouden, maar hebben het lastig met het zwaardere werk, zoals poetsen. Hier kan onze huishoudhulp helpen.
Voor wie?
Onze huishoudhulp richt zich tot de bejaarden en langdurig zieke inwoners van Haacht. Ook mensen met een invaliditeitspercentage van minstens 66 procent kunnen beroep doen op een huishoudhulp. Andere aanvragers kunnen in bepaalde gevallen tijdelijk worden geholpen op voorstel van de maatschappelijk assistent.
Taken?
Wekelijks of tweewekelijks
- onderhoud van alle bewoonde ruimten
- stof afnemen en stofzuigen
- dweilen
- onderhoud van sanitair
- onderhoud van de stoep aan het huis (niet het trottoir)
- onderhoud van het poetsgerief
- was en strijk
- lakens verschonen
Maandelijks
- schuren
- ramen zemen (binnen en buiten)
- onderhoud van ongebruikte kamers
Jaarlijks
- gordijnen wassen
Deze taken behoren NIET tot het werk van de huishoudhulp
- onderhoud van bedrijfslokalen of door de cliënt verhuurde ruimten
- onderhoud van gemeenschappelijke ruimten
- werk meenemen naar huis
- boodschappen doen
- verstelwerk
- koken
- werken voor inwonende familieleden of kennissen
- onderhoud van de tuin
- onderhoud van zolder, kelder, garage of stal
- behangen of schilderen
- plafonds en muren afwassen
Hoe aanvragen?
Vraag huishoudhulp telefonisch, schriftelijk of persoonlijk aan tijdens de openingsuren. De maatschappelijk assistent neemt contact op en maakt een afspraak. We bekijken samen of je in aanmerking komt en maken praktische afspraken zoals het moment van de huishoudhulp, de betaling met dienstencheques, …
De huishoudhulp start wanneer de overeenkomst is ondertekend en je dienstencheques van het Vlaamse Gewest hebt. Afhankelijk van het aantal aanvragen kan je op een wachtlijst komen.
Wanneer?
- Wekelijks of tweewekelijks
- Op weekdagen
- In blokken van vier uur tussen 8 en 17 uur.
- We bepalen samen met jou de dag en het uur. We houden rekening met jouw voorkeur.
- Elke maand krijg je een overzicht van de momenten waarop de huishoudhulp de volgende maand bij jou langskomt. Wijzigingen kunnen slechts in uitzonderlijke omstandigheden en gebeuren steeds in overleg tussen jou en de maatschappelijk assistent.
- De maatschappelijk assistent brengt je op de hoogte van eventuele wijzigingen in het werkschema. Indien mogelijk wordt er vervanging voorzien, maar die kunnen we niet verzekeren.
Prijs en betaling?
Je betaalt met dienstencheques. Met één dienstencheque betaal je één uur huishoudhulp. Een dienstencheque kost 9 euro. Dat is de prijs in juli 2020. De meest actuele prijs vind je op dienstencheques.vlaanderen.be. Je kan betalen met papieren of elektronische dienstencheques.
Papieren dienstencheques worden per post toegestuurd. Je vult de datum in en ondertekent de cheques. Je overhandigt er vier aan de huishoudhulp na elke geleverde prestatie van vier uur.
Elektronische dienstencheques komen in je elektronische portefeuille terecht. De huishoudhulp geeft via een app op de smartphone de geleverde prestatie in en jij wordt na elke prestatie via mail op de hoogte gebracht.
Om dienstencheques aan te kopen, moet je een gebruikersnummer aanvragen bij Sodexo. We kunnen je hierbij helpen. Elke gebruiker mag maximum vierhonderd dienstencheques per jaar bestellen. Je moet minstens tien cheques per keer bestellen.
Sodexo
Pleinstraat 15
1050 Brussel
Tel: 02 / 401 31 30
Fiscaal aftrekbaar
Je krijgt een fiscaal voordeel op basis van jouw hoofdverblijfplaats op 1 januari volgend op het jaar van de aankoop van de dienstencheques.
Per dienstencheques is er een belastingvermindering van 1,80 euro voor de eerste 169 dienstencheques (aanslagjaar 2019). Een dienstencheque van 9 euro kost dus maar 7,20 euro na belastingvermindering.
Gehuwde of wettelijk samenwonende partners hebben allebei recht op deze belastingvermindering. Het maximale bedrag dat fiscaal aftrekbaar is voor dienstencheques, is 1.500 euro per persoon en per jaar. Dat zijn de bedragen in juli 2020. De meest actuele bedragen vind je op dienstencheques.vlaanderen.be.
Jaarlijks rond 1 maart ontvang je van Sodexo een fiscaal attest dat je bij je belastingaangifte voegt om het fiscaal voordeel te krijgen.
Afspraken
- Je bent thuis als onze huishoudhulp komt. Kan je zelf de deur niet opendoen, dan kunnen afspraken gemaakt worden over de sleutel.
- Je zorgt voor het nodige materiaal (zoals bijv. zeep, huishoudmateriaal, …). De huishoudhulp kan advies geven.
- Je zorgt voor veilige producten in de originele verpakking (geen javel, ammoniak, …).
- Je zorgt voor veilig materiaal (goed werkende elektrische toestellen).
- Je zorgt voor ergonomisch materiaal (uitschuifbare borstelsteel van minstens 1,5 m, een stevige trapladder van maximum zes treden hoog, …).
- Je zorgt dat je huisdieren tijdens de werkuren niet in de werkruimte komen.
- Je behandelt de huishoudhulp met respect. Agressie of handtastelijkheden worden niet geduld.
- Voor de werknemers geldt een wettelijk rookverbod op de werkvloer. Hou hier rekening mee en rook niet in de ruimte waar de huishoudhulp is.
- Je verwarmt de woning tot de wettelijk noodzakelijke minimumtemperatuur van 16 °C.
- De huishoudhulp werkt niet buiten bij extreem weer (hittegolf, vriezen, sneeuw, regen, hagel, onweer, …).
- Je verwittigt de maatschappelijk assistent als er besmettelijke ziekten zijn vastgesteld door een arts. Je treft hierbij de nodige voorzorgsmaatregelen opdat de huishoudhulp kan blijven werken.
- Je zorgt dat je woning vrij is van ongedierte, voor de gezondheid van jezelf en de huishoudhulp.
- Je doet geen beroep op de huishoudhulp tijdens zijn vrije tijd. Meer hulp organiseer je via de maatschappelijk assistent.
- Er mogen geen dingen gekocht, verkocht of geruild worden tussen de cliënt en huishoudhulp. Die moet het werk objectief en correct kunnen uitvoeren. De huishoudhulp mag geen geschenken aanvaarden.
- Het zorgbestuur is verzekerd voor eventuele schade bij het werk van de huishoudhulp. Meld elk schadegeval zo snel mogelijk en bezorg alle mogelijke bewijsstukken.
Goed om weten
- Wij streven er op termijn naar een vaste huishoudhulp bij jou te laten langskomen.
- Er kan een zorgoverleg georganiseerd worden bij je thuis, om de dienstverlening vlotter te laten verlopen.