Een horeca-attest bundelt de verschillende verplichtingen die van toepassing zijn op de exploitatie van een horecazaak.
De voorschriften voor een horeca-attest zijn van toepassing vanaf 1 januari 2024. Dit betekent dat ook bestaande horecazaken dit nieuwe horeca-attest moeten aanvragen.
Om in de gemeente Haacht een horecazaak te mogen uitbaten, moet je beschikken over een horeca-attest. Dit attest is dus vereist bij het opstarten, openhouden, heropenen of overname van een horecazaak.
Een horecazaak wordt hierbij gedefinieerd als elke drank- of eetgelegenheid, permanent of tijdelijk ingericht, die publiek toegankelijk is en waar dranken en/of maaltijden worden verstrekt voor consumptie ter plaatse.
Voorwaarden
Alvorens de effectieve aanvraag voor het horeca-attest in te dienen, ga je best even na welke andere documenten en vergunningen je in orde moet maken (zoals inschrijving KBO, aanvraag FAVV, …) en wat de vergunde stedenbouwkundige toestand van je pand is.
Een horeca-attest kan immers pas afgeleverd worden wanneer aan alle wettelijke verplichtingen werd voldaan.
Zie ook horecazaak uitbaten.
Procedure
Je vraagt de vergunning aan bij de gemeente waar de horecazaak gelegen is via het digitaal aanvraagformulier
Bij de aanvraag moeten de volgende documenten worden toegevoegd:
- Kopie uittreksel Kruispuntbank van Ondernemingen
Het uittreksel toont aan dat je onderneming onder de juiste NACE-code ingeschreven is in de KBO (NACE-codes 55 en 56). Je kan je uittreksel opvragen via https://myenterprise.economie.fgov.be/ of bij je ondernemersloket. - Kopie van de drankvergunning uittreksel uit het strafregister – Model 596.1-8 – niet ouder dan 3 maanden, van de uitbater(s), of indien de uitbater een rechtspersoon is, van alle zaakvoerders van deze rechtspersoon
- Registratie, erkenning of toelating van FAVV
- Geldig bewijs van de burgerrechtelijke aansprakelijkheidsverzekering inzake brand en ontploffing
- Brandveiligheidsattest
- In voorkomend geval, een kopie van de omgevingsvergunning
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van het horeca-attest.
Prijs
De aanvraag en het attest zijn gratis.
Geldigheid
Het horeca-attest blijft geldig voor zover aan de wettelijke voorwaarden van de uitbating wordt voldaan, en vervalt van ambtswege als:
- er een wijziging is op het vlak van:
- de uitbater of de inwonende personen, medevennoten, ...
- het pand (verhuis, verbouwing, functiewijziging, ...)
- de horecazaak meer dan 6 maanden onafgebroken gesloten is
- bij faillissement van de horecazaak
- als de horecazaak gerechtelijk verzegeld is
- als het pand van functie verandert of het geen horecazaak meer is
Regelgeving
- Gemeentelijk reglement voor het verkrijgen van een horeca-attest bij de uitbating van een horecazaak