Vanaf het najaar 2024 wordt de Keerbergsesteenweg heraangelegd met betere fietspaden, een toegankelijke bushalte en een rotonde in de plaats van het kruispunt Zoellaan-Lombaardenlaan.
Over dit project
De Keerbergsesteenweg wordt quasi volledig heraangelegd.
De Keerbergsesteenweg krijgt vrijliggende fietspaden van 1,75m, waardoor de rijbaan versmald wordt. Dat sluit beter aan bij het snelheidsregime van 50km/u.
Het lichtengeregelde kruispunt Keerbergsesteenweg-Lombaardenlaan-Zoellaan wordt omgevormd tot een rotonde.
De Keerbergsesteenweg wordt vanaf de Binnebeek (naast de Hubo) tot aan de Dijle (gemeentegrens met Keerbergen) heraangelegd. In het centrum wordt het gemengd verkeer een stukje uitgebreid met een duidelijkere en veiligere overgang van en naar de fietspaden.
De bushalte Wildeheidestraat wordt heraangelegd tot een toegankelijke halte.
Ter hoogte van de Dijle wordt aan het jaagpad de fietsoversteekplaats beveiligd.
Het ontwerp werd opgemaakt door studiebureau Tractebel-Engie. De nieuwe fietsinfrastructuur wordt in het kader van het Fietsfonds gesubsidieerd door de provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid.
De rotonde wordt aangelegd op de kruising Lombaardenlaan/Zoellaan en de Keerbergsesteenweg vanaf dit punt tot de Binnenbeek (richting Markt) wordt heraangelegd.
Deze werken duren een drietal maanden:
Vanaf maandag 11 augustus worden nutswerken uitgevoerd.
Vanaf maandag 1 september werkt aannemer Vanhoeyveld.
Het einde is voorzien op 11 november, onder voorbehoud van het weer en andere omstandigheden.
De Keerbergsesteenweg is volledig afgesloten voor doorgaand verkeer, zowel het kruispunt Zoellaan-Lombaardenlaan als aan de Hansbrug/gemeentegrens. Dit om te voorkomen dat de smalle Hansbrugweg en Wilde Heide te veel doorgaand verkeer te verwerken krijgt.
LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatus
Start 07-06-2025
Einde 10-08-2025
Geen werken
Na afwerking van het lange deel van de Keerbergsesteenweg is de weg in deze periode open voor alle verkeer in twee richtingen.
LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatus
Start 03-06-2025
Einde 06-06-2025
Rijbaan en kruispunten
Er wordt gewerkt op de rijbaan en op de kruispunten met de zijstraten (Wilde Heide, Roostweg en Hansbrugweg).
Frezen op 3/6 (start volledig afsluiten om 7 uur)
Onderlaag rijbaan op 4/6
Toplaag rijbaan op 5/6
Wegmarkeringen op 6/6
Open stellen op 6/6 's avonds (einde volledig afsluiten)
De Keerbergsesteenweg is dus volledig afgesloten voor doorgaand verkeer gedurende deze vier dagen (van dinsdag 3 juni tem vrijdag 6 juni 2025). Het kruispunt met de Wilde Heide wordt al eerder afgesloten van 26 mei tot 6 juni (omleiding via Scharent).
Het kruispunt Lombaardenlaan/Zoellaan blijft open tijdens deze werken.
LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatus
Start 24-03-2025
Einde 30-05-2025
Fietspad pare kant
Het fietspad aan de pare kant van de Keerbergsesteenweg (van Lombaardenlaan naar Dijle) wordt aangelegd.
Deze werken vergen een inname van een halve rijbaan: eenrichtingsverkeer van Haacht naar Keerbergen.
LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatus
Start 27-01-2025
Einde 21-03-2025
Fietspad onpare kant
Het fietspad aan de onpare kant van de Keerbergsesteenweg (van Dijle naar Zoellaan) wordt aangelegd.
Deze werken vergen een inname van een halve rijbaan: er geldt eenrichtingsverkeer van Haacht naar Keerbergen.
LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatus
Start 01-04-2024
Einde 30-11-2024
Voorbereidende werken
voorbereidende werken (bouwrijp maken van de bermen, wegnemen van obstakels, …) voor aanleg nutsleidingen
aanpassingswerken nutsleidingen
overkoppelingen huisaansluitingen
elektriciteitswerken Fluvius
glasvezelwerken Proximus
LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatus
Start in:2017
Start project
Studiebureau Tractebel Engineering werd aangesteld als ontwerper.