Het Masterplan Toegankelijkheid is een Vlaams actieplan dat de halte-infrastructuur (de busperrons) van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk wil maken. Dit actieplan is opgenomen in het Vlaams regeerakkoord en kadert in de nieuwe Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid. Ook mensen met een beperking of ouderen die slecht ter been zijn, moeten zich vlot met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Het toegankelijk maken van haltes is hierin cruciaal.
Doelstellingen
- 50% van de haltes van het kernnet en het aanvullend net zijn toegankelijk tegen 2030.
- 100% van de haltes die opgenomen zijn in een Hoppinpunt (vervoersknooppunt) zijn tegen 2030 autonoom toegankelijk voor personen met een motorische en visuele beperking.
Haacht
Van de 18 (x2) haltes in Haacht op het kernnet of aanvullend net in het openbaarvervoerplan vanaf 2023, is de doelstelling dus om minstens 9(x2) toegankelijk maken tegen 2030. Onze ambitie ligt echter hoger.
Bij de ondertekening van het charter waren in onze gemeente slechts volgende haltes toegankelijk:
- 4 haltes (waarvan slechts één op het kernnet/aanvullend net) toegankelijk voor een motorische beperking (aanrijdbare boordstenen): Haacht Scharent (301844 en 301845), Tildonk Sint-Angela (301861) en Tildonk Wakkerzeel Putbos (301871)
- 20 haltes (inclusief bovenstaande) toegankelijk voor een motorische beperking mits assistentie
- Geen enkele halte is toegankelijk voor een visuele beperking (tactiele geleiding)
Met de ondertekening van het charter engageren we ons om mee de doelstelling van het Masterplan toegankelijkheid te realiseren op het domein van ons grondgebied en een toegankelijkheidstoets uit te voeren bij elke investering in het openbaar domein.
Los van dit charter maar samenhangend in het beleid investeren we ook in betere halte-accommodatie, met onder meer kwalitatieve schuilhuisjes en fietsenstalling.
Concreet komen de haltes Wespelaar Sporthal (Dijkstraat) en Haacht Wildeheidestraat (Keerbergsesteenweg) als eerste in het vizier. Ook bij andere geplande infrastructuurprojecten, zoals de heraanleg van de Lipsestraat, worden de bushaltes geoptimaliseerd.
Opmerking: er werd foutief de halte Wespelaar Station genoemd, dit werd hierboven gecorrigeerd naar Wespelaar Sporthal.