Gemeentelijk reglement Evenementen (GR 26 september 2016)
DEEL 1: AANVRAAG VAN EEN OPENBAAR EVENEMENT
Artikel 1. Toepassingsgebied
- Openbaar evenement: elke publiek toegankelijke manifestatie of gebeurtenis met al dan niet betalende bezoekers en/of deelnemers op het gebied van feesten, kermis, sport, kunst, cultuur op de openbare weg en/of openbaar terrein of op privaat terrein. Voorbeelden zijn fuiven, dorpsfeesten, muziekfestivals, kermissen, braderijen, jaarmarkten, markten en sportmanifestaties.
- Vallen buiten het toepassingsgebied van dit reglement:
- privéfeestjes: niet publiek toegankelijke manifestaties waarbij gebruik gemaakt wordt van een persoonlijke uitnodiging;
- eetdagen in een vergunde zaal met een gunstig brandweerattest: Het is aan de uitbater van de zaal om de huurder te wijzen op de van toepassing zijnde reglementering betreffende brandveiligheid; idem in geval de uitbater van de zaal toelaat om bijkomend aan de zaal en/of keuken een tent te plaatsen voor zowel bezoekers als andere activiteiten, zoals bijkeuken;
- recurrente sportwedstrijden: Het is de sportclub die de accommodatie uitbaat en/of huurt die ervoor dient te zorgen dat voldaan wordt aan de van toepassing zijnde reglementering betreffende brandveiligheid.
Artikel 2. Aanvraag van een openbaar evenement
2.1 De organisator van een openbaar evenement met minder dan 300 gelijktijdig verwachte bezoekers doet ten laatste drie maanden vóór het plaatsvinden van het evenement een aanvraag bij de dienst vrije tijd van de gemeente Haacht (Wespelaarsesteenweg 85, 3150 Haacht – evenementen@haacht.be). De aanvraag gebeurt op het hiervoor bestemde formulier dat ter beschikking is op de gemeentelijke website en aan het onthaal van het dienstencentrum.
2.2 De organisator van een openbaar evenement met meer dan 300 gelijktijdig verwachte bezoekers doet ten laatste zes maanden vóór het plaatsvinden van het evenement een aanvraag bij de dienst vrije tijd van de gemeente Haacht (Wespelaarsesteenweg 85, 3150 Haacht – evenementen@haacht.be). De aanvraag gebeurt op het hiervoor bestemde formulier dat ter beschikking is op de gemeentelijke website en aan het onthaal van het dienstencentrum.
Artikel 3. Behandeling aanvraag openbaar evenement door de gemeente
3.1 Het college van burgemeester en schepenen deelt binnen de vier weken nadat de aanvraag tot het organiseren van een openbaar evenement toekwam op de dienst vrije tijd van de gemeente aan de organisator mee dat het de aanvraag goed ontvangen heeft en dat het openbaar evenement kan plaatsvinden. In bepaalde gevallen moet voldaan worden aan de voorwaarden die gesteld worden in een speciaal opgesteld protocol waarin staat beschreven aan welke veiligheids-, overlast- en andere voorschriften de organisator moet voldoen. Dit protocol wordt opgesteld door de gemeentelijke diensten en dient door de organisator aangevuld, ondertekend en nageleefd te worden. Op vraag van de burgemeester kan een organisator uitgenodigd worden voor een overleg.
3.2 In geval van afkeuring kan de aanvrager een nieuwe aanvraag indienen voor hetzelfde evenement, maar met andere dossierstukken. Op deze tweede aanvraag antwoordt het college van burgemeester en schepenen ten laatste drie weken na ontvangst van de nieuwe aanvraag.
DEEL 2: ORGANISATORISCHE ASPECTEN
Artikel 4. Aanvragen allerhande
4.1 De organisator van een openbaar evenement is verplicht minimaal een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. De burgemeester kan een organisator opleggen om bijkomende verzekeringen af te sluiten.
Artikel 5. Sluitingsuur
5.1 Elk openbaar evenement moet uiterlijk eindigen om 5 u.
5.2 Een uur vóór sluitingstijd begint de organisator met de afbouw van het openbaar evenement door geleidelijk meer licht maken, rustigere muziek te spelen, … en mag er geen enkele vorm van verkoop van drank- en eetbonnen meer worden georganiseerd.
5.3 Een half uur vóór sluitingstijd mogen er geen dranken en etenswaren meer worden geserveerd.
5.4 Op de locatie worden het sluitingsuur en het einde van de bonnetjes- en drankverkoop duidelijk zichtbaar weergegeven (aan de ingang, de toog en kassa).
Artikel 6. Overlast
6.1 Indien er elektronisch versterkte muziek gespeeld wordt mag tijdens de volledige duurtijd van het openbaar evenement het maximale geluidsniveau van 85 dB(A) LAeq 15 min niet overschreden worden, tenzij de organisator een uitzondering aanvraagt bij het college van burgemeester en schepenen of de inrichting waar het evenement doorgaat beschikt over een permanente uitzondering. Indien een uitzondering wordt toegekend, is de organisator verplicht een geluidsregistratie uit te voeren, het toestel te plaatsen volgens de geldende normen, en de gegevens minstens een maand bij te houden, evenals de nodige flankerende maatregelen te treffen.
6.2 Ten laatste een week vóór het openbaar evenement laat de organisator aan de omwonenden van de locatie weten dat er een openbaar evenement zal plaatsvinden. Dit gebeurt via strooibriefjes, die ook het gsm-nummer bevatten van een contactpersoon tijdens het evenement.
6.3 Bij alle gelegenheden waar gefuifd en gedanst wordt is het schenken van sterkedrank in principe niet toegelaten. Een uitzondering hierop is alleen mogelijk mits toestemming van de burgemeester en na advies van de dienst drugs- en alcoholpreventie. De organisator ziet er op toe dat er niet met drankrecipiënten wordt buitengegaan. De alcoholwetgeving dient duidelijk geafficheerd te worden.
6.4 Op basis van artikel 561, 1° van het strafwetboek is het produceren van nachtlawaai strafbaar.
Artikel 7. Veiligheid
7.1 Voor elk openbaar evenement afzonderlijk wordt door de burgemeester en politie nagegaan hoeveel mensen nodig zijn voor de veiligheid van het evenement en ook of deze vrijwilligers dan wel professionele security moeten zijn.
7.2 Verenigingen die een fuif of evenement organiseren, kunnen onder bepaalde voorwaarden vrijwilligers inzetten voor activiteiten zoals persoonscontrole of verkeersbegeleiding. Bewakingsactiviteiten kunnen slechts onder het verenigingsregime als cumulatief voldaan is aan een aantal voorwaarden.
Ten laatste een maand voor het evenement bezorgt de organisator een lijst met vrijwilligers die instaan voor bewakingsactiviteiten. Hij gebruikt daarvoor het formulier dat beschikbaar is op haacht.be. Voor alle personen op de lijst moet een kopie van het uittreksel uit het strafregister worden toegevoegd. De organisator bezorgt het ingevulde formulier aan de lokale politie en aan de FOD Binnenlandse Zaken. De burgemeester kan slechts toestemming geven na advies van de korpschef van de lokale politie.
7.3 Tijdens de volledige duurtijd van het openbaar evenement moet er een EHBO-koffer aanwezig zijn. Voor openbare evenementen met een bezoekersaantal vanaf 300 gelijktijdig aanwezige personen moet er door de organisator tijdens de volledige duurtijd van het openbaar evenement een EHBO-post (EHBO-koffer, pictogrammen, verantwoordelijke) worden voorzien. Vanaf een bezoekersaantal van 700 personen is het aan te raden met erkende hulpverleners te werken.
Artikel 8. Brandveiligheid
8.1 De organisator van een openbaar evenement in een vaste infrastructuur of van een openbaar evenement in een tent of in openlucht moet te allen tijde een brandveiligheidsattest kunnen voorleggen.
8.2 Bij een openbaar evenement in een tent of openlucht kan opgelegd worden dat er voorafgaandelijk een brandweercontrole moet plaatsvinden.
8.3 Specifieke richtlijnen in verband met verschillende soorten evenementen zijn ter beschikking van organisatoren op de gemeentelijke website. De organisator dient zich aan deze richtlijnen te houden bij het organiseren van een openbaar evenement.
DEEL 3: AFKONDIGING REGLEMENT
Artikel 9. Gemeentedecreet
9.1 Deze verordening wordt in overeenstemming met het gemeentedecreet bekendgemaakt.
Artikel 10. Uitvoerende verordening
10.1 De leden van de lokale politiezone zijn gelast met de uitvoering van deze verordening en het voor het openbaar evenement opgestelde protocol. Na vaststelling van de overtreding door de lokale politie of op beslissing van de burgemeester zullen volgende maatregelen worden genomen:
- stopzetten van het openbaar evenement;
- overtredingen van artikel 7 of 8.3 worden bestraft met een GAS-boete van max. 350 euro;
- bewust foutieve of misleidende informatie over de aard van de activiteit wordt bestraft met een GAS-boete van 350 euro en heeft consequenties in verband met de organisatie van andere openbare evenementen door de organisator;
- overtredingen van andere artikels kunnen consequenties hebben in verband met de organisatie van andere openbare evenementen door de organisator;
- het niet-respecteren van de bepalingen in de toelating tot het organiseren van een open-baar evenement kan bestraft worden met een GAS-boete.
10.2 Dit reglement is onderworpen aan de vigerende reglementering op de gemeentelijke administratieve sancties vastgesteld door de gemeenteraad.
10.3 Dit reglement treedt in werking voor aanvragen vanaf 1 oktober 2016.
Documenten
- Haachtse evenementengids 2024 [1Mb] (pdf)
- Aanvraagformulier vrijwilligers in het bewakingsteam [268,1Kb] (pdf)
- Brandweer - zonaal evenementenreglement vanaf 1 juni 2022 [999,5Kb] (pdf)
- Brandveiligheid: richtlijnen van de brandweer [303,8Kb] (pdf)
- Brandveiligheid op standen en eetkramen: richtlijnen van de brandweer [171,6Kb] (pdf)