Naar content
Gemeente Haacht Gemeente Haacht
Zoeken
    Menu
    • Burgerzaken
      • Attesten en uittreksels
      • Geboorte en adoptie
      • Identiteit
      • Niet-Belgen
      • Overlijden
      • Reizen
      • Rijbewijs
      • Trouwen en samenwonen
      • Bevolkingscijfers
      • Verhuizen
      Populair
      • Adreswijziging
      • Kids-ID
      • Huwelijk
    • Gezin en welzijn
      • Budget- en schuldhulpverlening
      • Gezondheid en welzijn
      • Hulpdiensten en veiligheid
      • Internationale samenwerking
      • Kinderopvang
      • OCMW
      • Onderwijs
      • Senioren
      Populair
      • Medische wachtdiensten
      • Lokale politie
      • Brandweer
      • Drugs- en alcoholpreventie
    • Wonen en omgeving
      • Afval
      • Bouwen en verbouwen
      • Duurzaamheid
      • Huren en verhuren
      • Mobiliteit
      • Milieu, natuur en dieren
      • Nutsvoorzieningen
      • Ruimtelijke planning
      • Energie
      • Geoloket
      • Premies en leningen
      • Sociaal wonen
      • Wegenwerken en omleidingen
      • Wonen voor senioren en kwetsbare doelgroepen
      • Woningkwaliteit en veiligheid
      Populair
      • Wegenwerken
      • Afvalkalender
      • Recyclagepark
    • Vrije tijd
      • Cultuur
      • Jeugd
      • Organiseer een evenement
      • Sport
      • Toerisme
      • Verenigingenwerking
      • Winkelen
      Populair
      • Sport-, jeugd- en cultuurgala
      • Huur een locatie
      • Den Dijk
      • Kalender GC Den Breughel
      • HaBoBIB
      • Cadeaubon
      • Wandelen en fietsen
    • Ondernemen en werk
      • Kermis
      • Markt en jaarmarkt
      • Vacatures
      • Adviesraad lokale economie
      • Ambulante handel
      • Detailhandel
      • Duurzaam ondernemen
      • Hecht Haacht Bon - gemeentelijke cadeaubon
      • Hecht Haacht Bon: registreer je zaak
      • Het bestaat in Haacht
      • Hinderpremie bij openbare werken
      • Horecazaak uitbaten
      • Jobbonus voor werknemers en ambtenaren
      • JobbonusPLUS voor zelfstandigen
      • Landbouwadviesraad
      • Lokale handelaarsverenigingen
      • Taxidienst uitbaten
      • Thuisslachting
    • Bestuur
      • Adviesraden
      • Bekendmakingen
      • Beleidsdocumenten
      • Bestuursorganen
      • Inspraak en participatie
      • Bekendmaking van reglementen en verordeningen: werkwijze
      • Digitale besluitvorming
      • Vacatures
      Populair
      • Meldingskaart
      • Digitale besluitvorming
      • Gemeenteraad
    • Maak een afspraak
    • Sportzalen en -velden
      • Gemeenteschool: turn- of eetzaal
      • Vrijetijdscomplex Den Dijk
    • A tot Z
    • Contact
    • Openingsuren
    • Nieuwsbrief
    • Nieuws
    Naar top
    1. Home
    2. Burgerzaken
    3. Identiteit
    4. Elektronische identiteitskaart (eID)
    Gemeente Gemeente Haacht
    Lees voor

    Elektronische identiteitskaart (eID)

    Maak een afspraak (verplicht)

    Met een Belgische identiteitskaart (eID) toon je aan dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en bewijs je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit.

    In de eID zit een microchip waarmee je:

    • jouw identiteit online kan bevestigen

    • documenten elektronisch kan ondertekenen.

    In de nieuwe versie van de eID (sinds 14 januari 2020), worden ook de vingerafdrukken opgenomen. Dit kadert in de strijd tegen de identiteitsfraude.

    Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.

    Voorwaarden

    Vanaf 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

    De pasfoto die je meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

    Geldigheidsduur

    Je eID is 10 jaar geldig, uitgezonderd:

    • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.

    • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

    Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.

    Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.

    Bewijsstukken

    Meebrengen bij de aanvraag van jouw eID:

    • jouw oproepingskaart

    • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart

    • jouw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.

    Meebrengen bij het afhalen van jouw eID:

    • jouw oude identiteitskaart

    • de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan.

    Procedure

    Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)

    • Vanaf 12 jaar krijg je automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van jouw gemeente.

    • Als de geldigheidsperiode van jouw eID bijna verloopt, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.

    • Je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij jouw gemeente:

      • als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is

      • als jouw pasfoto niet meer gelijkend is

      • als je van naam of geslacht verandert

      • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping

      • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

    • Ga met jouw oproepingskaart, jouw huidige identiteitskaart en een pasfoto naar jouw gemeente om de eID aan te vragen.

    Is jouw eID gestolen? Meld de diefstal van jouw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van jouw gemeente) én daarna bij jouw gemeente.

    Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

    Afhalen

    • Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.
      Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.

      • Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt.

      • Jouw pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt jouw pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken.

      • Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.

    Belgen in het buitenland

    Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

    Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:

    • als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België

    • als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte

    • in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.

    Prijs

    • normale procedure: 22 euro

    • zeer dringende procedure met levering in de gemeente: 125 euro

    • zeer dringende procedure met levering in Brussel: 160 euro

    Aan het loket van Burgerzaken kan je betalen met Bancontact.

    Uitzonderingen

    Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met jouw gemeente.

    Contact

    Burgerzaken

    Adres
    Wespelaarsesteenweg 853150Haacht
    Stratenplan
    Toon op stratenplan
    Tel.
    016 / 26 94 00
    E-mail
    burgerzaken@haacht.be

    We werken uitsluitend op afspraak. Klik hier om een afspraak te maken.  

    Verschillende documenten kunnen we afleveren via ons e-loket.

    Openingsuren
    • Meer info over Burgerzaken

    Externe Links

    • Download software voor jouw eID-kaartlezer
    • Elektronische identiteitskaart (eID)

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • linkedIn
    • 2025 © haacht.be
    • Privacy
    • Cookies
    • Protocollen
    • Toegankelijkheid
    • sitemap

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Hoplr
    • LinkedIn
    • Youtube
    • LCP