Naar content

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
Gemeente Haacht Gemeente Haacht
  • A tot Z
  • Contact
  • Openingsuren
  • Nieuwsbrief
  • Nieuws
Zoeken
    Menu
    • Burgerzaken
      • Attesten en uittreksels
      • Geboorte en adoptie
      • Identiteit
      • Niet-Belgen
      • Overlijden
      • Reizen
      • Rijbewijs
      • Trouwen en samenwonen
      • Bevolkingscijfers

      Populair

      • Adreswijziging
      • Kids-ID
      • Huwelijk
    • Gezin en welzijn
      • Budget- en schuldhulpverlening
      • Gezondheid en welzijn
      • Hulpdiensten en veiligheid
      • Internationale samenwerking
      • Kinderopvang
      • OCMW
      • Onderwijs
      • Senioren

      Populair

      • Medische wachtdiensten
      • Lokale politie
      • Brandweer
      • Drugs- en alcoholpreventie
    • Wonen en omgeving
      • Afval
      • Bouwen en verbouwen
      • Duurzaamheid
      • Huren en verhuren
      • Mobiliteit
      • Milieu, natuur en dieren
      • Nutsvoorzieningen
      • Ruimtelijke planning
      • Verhuizen
      • Wooninfopunt
      • Wegenwerken en omleidingen

      Populair

      • Wegenwerken
      • Afvalkalender
      • Recyclagepark
    • Vrije tijd
      • Activiteitenkalender
      • Cultuur
      • GC Den Breughel
      • Jeugd
      • Organiseer een evenement
      • Sport
      • Toerisme
      • Verenigingenwerking
      • Winkelen

      Populair

      • Sport-, jeugd- en cultuurgala
      • Huur een locatie
      • Kalender GC Den Breughel
      • HaBoBIB
      • Cadeaubon
      • Wandelen en fietsen
    • Ondernemen en werk
      • Kermis
      • Ondernemen
      • Vacatures
      • Werken
    • Bestuur
      • Adviesraden
      • Bekendmakingen
      • Beleidsdocumenten
      • Bestuursorganen
      • Burgerparticipatie
      • Diensten
      • Belasting- en retributiereglementen

      Populair

      • Meldingen
      • Digitale besluitvorming
      • Gemeenteraad
    Naar top
    1. Home
    2. Burgerzaken
    3. Identiteit
    4. Elektronische identiteitskaart (eID)
    Gemeente Gemeente Haacht

    Elektronische identiteitskaart (eID)

    Maak een afspraak

    Met een Belgische identiteitskaart kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.

    In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:

    • je identiteit online kan bevestigen
    • documenten elektronisch kan ondertekenen.

    Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van de kaart.

    Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

    Bij de aanvraag van uw eID krijgt je een brief met een pincode en een pukcode toegestuurd op je domicilieadres.

    • Je hebt je pincode nodig elke keer je je eID wil gebruiken
    • Je hebt je pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of als u uw pincode niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren.

    Voorwaarden

    Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

    Vanaf 15 jaar bent je ook verplicht om je identiteitskaart altijd bij te hebben.

    De pasfoto die u meebrengt moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

    Procedure

    Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je van de gemeente automatisch een oproepingskaart om je eID bij de dienst Bevolking aan te vragen.

    Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe eID aan te vragen.

    In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij de gemeente:

    • als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
    • als je pasfoto niet meer gelijkend is
    • als je van naam of geslacht verandert
    • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
    • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

    Je gaat vervolgens met je oproepingskaart, een recente pasfoto en uw huidige identiteitskaart naar de dienst Bevolking. Drie tot vier weken later, krijgt je per brief bericht dat je eID klaar ligt.

    Om de ‘elektronische handtekening’ te kunnen gebruiken, ontvang je in de brief ook een pincode en een pukcode. Neem deze brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je je eID afhaalt. Je pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers).

    Let op. Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Hebt je drie weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij de dienst Bevolking een nieuwe eID aan.

    Spoedprocedure

    In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen. Let op, hiervoor betaal je wel een hoge kostprijs.

    Dringende procedure met levering in de gemeente

    Indien je de kaart vóór 15.00 uur komt aanvragen (rekening houdende met de openingsuren van het gemeentehuis, dus op maandag, dinsdag en vrijdag vóór 13.00 uur), dan wordt de kaart 2 werkdagen later bij de gemeente afgeleverd.

    De kaart kan ten vroegste 2 werkdagen na de aanvraag vanaf 14.00 uur afgehaald worden. Het aanvragen en ophalen van de kaart moet gebeuren tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Hou ook rekening met feestdagen.

    Zeer dringende procedure met levering in de gemeente

    Indien je de kaart vóór 15.00 uur komt aanvragen (rekening houdende met de openingsuren van het gemeentehuis, dus op maandag, dinsdag en vrijdag vóór 13.00 uur), dan wordt de kaart 1 werkdag later bij de gemeente afgeleverd.

    De kaart kan ten vroegste 1 werkdag na de aanvraag vanaf 14.00 uur afgehaald worden. Het aanvragen en ophalen van de kaart moet gebeuren tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Hou ook rekening met feestdagen.

    Zeer dringende procedure met levering in Brussel

    Indien je de kaart vóór 15.00 uur komt aanvragen (rekening houdende met de openingsuren van het gemeentehuis, dus op maandag, dinsdag en vrijdag vóór 13.00 uur), dan wordt de kaart 1 werkdag later bij de centrale diensten van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel, afgeleverd.

    De kaart kan er in de voormiddag vanaf 07.00 uur opgehaald worden. Ook op zaterdagvoormiddag.

    Prijs

    Aan de loketten van de dienst Bevolking kan je betalen met Bancontact.

    • normale procedure: 20 euro
    • dringende procedure met levering in de gemeente: 79 euro
    • zeer dringende procedure met levering in de gemeente: 120 euro
    • zeer dringende procedure met levering in Brussel: 90 euro

    Uitzonderingen

    Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar het gemeentehuis kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met de dienst Bevolking.

    Wat meebrengen

    Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:

    • je oproepingskaart;
    • een recente pasfoto (maximum 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart, voldoet;
    • je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (bij verlies of diefstal).

    Bij het afhalen van je eID:

    • je oude identiteitskaart;
    • de brief die je thuis kreeg met de vraag om je identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan.
    • wanneer je je eID door iemand anders laat activeren, dan moet deze persoon ook een volmacht meebrengen.

    In het gemeentehuis van Haacht kan je tegen betaling (7 euro voor 6 foto's) geldige pasfoto's laten drukken voor je identiteitsdocumenten in een fotohokje.

    Documenten

    • Volmachtformulier om de elektronische identiteitskaart te activeren en af te halen [11,8Kb] (pdf)

    Contact

    Bevolking

    Adres
    Wespelaarsesteenweg 853150Haacht
    Stratenplan
    Toon op stratenplan
    Tel.
    016 26 94 20
    E-mail
    bevolking@haacht.be

    Vandaag

    gesloten

    Morgen

    open van 9u - 13u
    Openingsuren
    • Meer info over Bevolking

    Externe Links

    • De elektronische identiteitskaart (eID)?

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • Proclaimer en privacyverklaring
    • 2019 © haacht.be
    • LCP