Met een Belgische identiteitskaart kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:
- je identiteit online kan bevestigen
- documenten elektronisch kan ondertekenen.
Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van de kaart.
Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Bij de aanvraag van je eID krijg je een brief met een pincode en een pukcode toegestuurd op je domicilieadres.
- Je hebt je pincode nodig elke keer je je eID wil gebruiken
- Je hebt je pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of als je je pincode niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Vanaf 15 jaar ben je ook verplicht om je identiteitskaart altijd bij te hebben.
De pasfoto moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat je gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Procedure
Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je van de gemeente automatisch een oproepingskaart om je eID bij de dienst Bevolking aan te vragen.
Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij de gemeente:
- als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
- als je pasfoto niet meer gelijkend is
- als je van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Je gaat vervolgens met je oproepingskaart, een recente pasfoto en je huidige identiteitskaart naar de dienst Bevolking. Drie tot vier weken later, krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, ontvang je in de brief ook een pincode en een pukcode. Neem deze brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je je eID afhaalt. Je pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers).
Let op. Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je drie weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij de dienst Bevolking een nieuwe eID aan.
Spoedprocedure
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen. Let op, hiervoor betaal je wel een hoge kostprijs.
Zeer dringende procedure met levering in de gemeente
Indien je de kaart vóór 15 uur komt aanvragen (rekening houdende met de openingsuren van het gemeentehuis, dus op maandag, dinsdag en vrijdag vóór 13 uur), dan wordt de kaart 1 werkdag later bij de gemeente afgeleverd.
De kaart kan ten vroegste 1 werkdag na de aanvraag vanaf 14 uur afgehaald worden. Het aanvragen en ophalen van de kaart moet gebeuren tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Hou ook rekening met feestdagen.
Zeer dringende procedure met levering in Brussel
Indien je de kaart vóór 15 uur komt aanvragen (rekening houdende met de openingsuren van het gemeentehuis, dus op maandag, dinsdag en vrijdag vóór 13 uur), dan wordt de kaart 1 werkdag later bij de centrale diensten van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel, afgeleverd.
De kaart kan er in de voormiddag vanaf 7 uur opgehaald worden. Ook op zaterdagvoormiddag.
Prijs
Aan de loketten van de dienst Bevolking kan je betalen met Bancontact.
- normale procedure: 22 euro
- zeer dringende procedure met levering in de gemeente: 115 euro
- zeer dringende procedure met levering in Brussel: 150 euro
Uitzonderingen
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar het gemeentehuis kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met de dienst Bevolking.
Wat meebrengen
Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:
- je oproepingskaart;
- een recente pasfoto (maximum 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart;
- je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (bij verlies of diefstal).
Bij het afhalen van je eID:
- je oude identiteitskaart;
- de brief die je thuis kreeg met de vraag om je identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan.
In het gemeentehuis van Haacht kan je tegen betaling (6 euro voor 8 foto's) geldige pasfoto's laten drukken voor je identiteitsdocumenten in een fotohokje.