Wat?
De Mobitwin Centrale is een organisatie van vrijwilligers. Ze vervoeren mensen die zich moeilijk kunnen verplaatsen.
Bijvoorbeeld mensen die
- geen beroep kunnen doen op vrienden en familie;
- geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
Taken?
Vervoer om medische of sociale redenen: dokter, familiebezoek, kaartclub, kapper, boodschappen, …
De Mobitwin Centrale is geen tegenhanger van de ziekenwagendiensten. Ga daarom na welk ziekenvervoer er in de omgeving is en terugbetaald wordt door de mutualiteiten.
Hoe aanvragen?
Schrijf je in het OCMW in bij de Mobitwin Centrale. Je inkomen mag niet hoger zijn dan:
- 2 x het leefloon categorie 3 voor een gezin;
- 2 x het leefloon categorie 2 voor een alleenstaande.
De bedragen van het leefloon zijn wettelijk vastgelegd en worden aan de index aangepast.
Je krijgt een lidkaart met de openingsuren en contactgegevens. De kaart is geldig tot 31 december van het lopende jaar. Een lidkaart geldt in alle Mobitwin Centrales. Je kan dus op vakantie ook gebruikmaken van de centrale. De centrales regelen het vervoer onderling.
Vraag elke rit minstens twee werkdagen op voorhand aan. De Mobitwin Centrale zoekt dan een chauffeur. De chauffeur haalt je op de afgesproken dag en uur op.
Prijs en betaling?
Lidgeld
Het lidgeld bedraagt 12 euro per persoon of 18 euro per koppel voor een volledig jaar. Voor inschrijvingen na 30 juni betaal je de helft van de prijs. Je kan je niet voor een half jaar inschrijven vóór 1 juli.
Rit
Het kilometertarief bedraagt 0,42 euro per kilometer. De kilometerteller begint te lopen vanaf het ogenblik dat de chauffeur thuis vertrekt en stopt pas wanneer de chauffeur opnieuw thuis is. Het aantal kilometers dat wordt aangerekend, varieert dus en is afhankelijk van de woonplaats van de chauffeur.
- Na afloop van de rit betaal je de vergoeding aan de chauffeur.
- Wanneer de terugrit door een andere chauffeur verzorgd wordt, dan rekent de eerste chauffeur ook het geschatte deel van zijn terugrit.
- De tweede chauffeur maakt de berekening vanaf zijn vertrekplaats, via de bestemming naar de woonplaats van de gebruiker en terug naar zijn eigen woonplaats.
- Parkeerkosten betaal je als gebruiker zelf.
- Wanneer meer dan één gebruiker meerijdt, worden de kosten gedeeld. De chauffeur mag nooit meer dan het afgesproken bedrag per kilometer vragen.
- Een rit begint wanneer de chauffeur zijn woning verlaat en eindigt wanneer de bestuurder terug aankomt bij diezelfde woning.
Wachtvergoeding
De chauffeur wacht standaard één uur tijdens een afspraak van een gebruiker. Daarna kiest de chauffeur zelf om al dan niet terug naar huis te gaan en de gebruiker daarna opnieuw op te pikken.
- Wacht de chauffeur? Dan betaalt de gebruiker een wachtvergoeding van 3 euro per begonnen uur.
- Gaat de chauffeur naar huis? Dan betaalt de gebruiker de kilometervergoeding voor de verplaatsing (heen en terug).
Afspraken
- Een gebruiker mag één begeleider meenemen, bijvoorbeeld de echtgenoot, een kind, … Deze begeleider hoeft geen lidkaart te hebben.
- De chauffeur is baas in eigen wagen. Hij heeft het recht een rit te staken bij ongeplande situaties, bijvoorbeeld een gebruiker kiest andere bestemmingen dan afgesproken of één persoon vraagt een rit aan en wil op dat moment nog twee andere mensen meenemen.
- De chauffeur is door zijn eigen burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering verzekerd voor alle inzittenden. De Mobitwin Centrale heeft een extra verzekering afgesloten voor de gebruikers en de chauffeurs. Deze extra verzekering geldt niet voor begeleiders van de gebruiker of de chauffeur.
- De chauffeur mag een mindervalidenkaart gebruiken als de gebruiker dat heeft.
- Alle afspraken gebeuren via de Mobitwin Centrale. Als een rit niet in het rittenboek staat ingeschreven en er gebeurt een ongeval, ben je niet verzekerd.
Andere aanbieders van aangepast vervoer
Mobiliteitscentrale aangepast vervoer (MAV)
- voor rolstoelgebruikers
- 0800 / 26 990
- mobiliteitscentrale@vlaamsbrabant.be
Vzw Mobiel
- voor rolstoelgebruikers of mensen met een andere beperking
- 016 / 20 53 83 (tussen 9 en 12 uur en tussen 13 en 16 uur)
- dav.dispatching@vzwmobiel.be
Ziekenfonds
- voor alle andere situaties en niet-dringend medisch vervoer
- contacteer je ziekenfonds om de mogelijkheden te bespreken