Het conformiteitsattest bewijst dat de huurwoning voldoet aan de vereiste kwaliteitsnormen. Het is een extra attest dat je kunt bijvoegen bij je keuring- en brandweerattesten en de plaatsbeschrijving.
Dankzij dit attest ben je zowel als huurder als verhuurder zeker van de kwaliteit van je woning.
Is het verplicht?
Een conformiteitsattest is niet verplicht, tenzij de woning wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in volgende gevallen:
- verhuur door een Sociaal Verhuurkantoor (SVK Spit)
- als een bestaande ééngezinswoning wordt opgesplitst en een van de bijkomende woningen wordt verhuurd
- verhuur aan meerdere gezinnen of alleenstaanden
- verhuur van een pand in een Kleinschalig Woongebied
Of bij de opheffing van een besluit ongeschikt-/onbewoonbaarheid
Procedure
- Als verhuurder doe je de aanvraag via de gemeente.
- Een technisch adviseur neemt contact met je op voor een plaatsbezoek.
- Tijdens het plaatsbezoek wordt de woning beoordeeld op basis van de kwaliteitsnormen.
- Bij een positief rapport levert de gemeente een conformiteitsattest af.
- Bij een negatief rapport krijgt de verhuurder tijd om de nodige aanpassingen uit te voeren (Informeer naar renovatie- en energiepremies bij het WoonEnergieloket).
Termijnen
Binnen de 60 dagen nadat de aanvraag volledig wordt verklaard neemt de burgemeester een beslissing over het al dan niet toekennen van het conformiteitsattest.
Kostprijs
Het conformiteitsattest is altijd gratis, tenzij het wordt afgeleverd in het kader van de procedure ongeschikt/onbewoonbaarheid. In dat geval kost het voor een zelfstandige woning 90 euro.
Geldigheid attest
Het attest is in principe 10 jaar geldig.