Aan de organisatoren van een wijk-, buurt-, plein- en straatfeest op het grondgebied van de gemeente Haacht wordt een financiële ondersteuning van 75 euro toegekend wanneer de organisatie voldoet aan de in het reglement opgenomen voorwaarden.
Regelgeving
- Een wijkfeest wordt georganiseerd voor de inwoners van een straat of groep van straten te beschouwen als een wijk en heeft als doel de integratie van de inwoners als buurt te bevorderen. Streefdoel moet zijn dat bewoners van minstens tien verschillende adressen deelnemen.
- Een wijkfeest is in principe een openluchtgebeuren dat doorgaat tussen 1 januari en 31 december.
- Het wijkfeest wordt georganiseerd door de buurtbewoners zelf en niet door een vereniging of een organisatie met commercieel doel.
- De aanvraag voor de ondersteuning dient minstens 1 maand voor datum van het feest via het aanvraagformulier evenementen ingediend te worden bij het schepencollege.
- De tussenkomst van 75 euro door de gemeente wordt uitbetaald indien de organisator uiterlijk één maand na de activiteit een dossier indient bij het college van burgemeester en schepenen waarin via facturen (géén kastickets) het bewijs wordt geleverd van uitgaven groter dan 75 euro. De organisator dient tevens het bewijs te leveren dat er voor minstens 75 euro aankopen werden gedaan bij Haachtse handelaars. Materiële hulp die de activiteit vanwege de gemeente ontvangt en waarvoor een vergoeding werd betaald en een factuur ontvangen, telt mee als bewezen uitgaven.
- Er kan slechts één tussenkomst per begrotingsjaar per wijk/buurt/straat/plein toegekend worden.
- Op alle uitnodigingen en aankondigingen van de festiviteit staat het partnerlogo van Haacht.
- Het team Cultuur behandelt de dossiers en volgt ze op. De leden van het college van burgemeester en schepenen en de financieel beheerder kunnen het wijkfeest bezoeken om de aanwending van de middelen te controleren.