De akte van voornaamsverandering vermeldt:
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de betrokkene
- de nieuwe voornaam van de betrokkene
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte van voornaamsverandering aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Voor wie?
Voor akten van voornaamsverandering wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- jezelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- je erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
Je kan een afschrift of een uittreksel van de akte van voornaamswijziging aanvragen bij dienst Burgerzaken.
Je kan een afschrift of uittreksel ook elektronisch aanvragen.
De elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in elke vorm (op papier of in digitale vorm).
Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd.
Prijs
Gratis
Wat meebrengen
Als je het document zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart.