Het gemeentebestuur zet in op verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid en duurzame mobiliteit. Het gemeentelijk mobiliteitsplan van 2021 volgt het principe "Fix the Mix": doorgaand autoverkeer hoort thuis op de verbindingswegen, waar fietspaden zijn, en in de overige erftoegangswegen wordt gestreefd naar veilig gemengd verkeer met lage snelheden en lage hoeveelheden van gemotoriseerd verkeer.
Dit wordt stelselmatig gerealiseerd door het invoeren van heldere snelheidsregimes, een aangepaste weginrichting en door middel van verkeersfilters (knips, tractorsluizen, eenrichtingsverkeer, ...) op bepaalde locaties.
Voor de Eikestraat en de Walenstraat werd de mogelijkheid van een tractorsluis op de mobiliteitsraad en het college van burgemeester en schepenen besproken en positief bevonden. In beide straten werd het aan de betrokken inwoners voorgelegd, die positief reageerden.
Eikestraat
Concreet gaat het om een tractorsluis op het onbebouwde deel van de Eikestraat (zie bijlage). Dit laat actieve weggebruikers (voetgangers en fietsers) toe alsook landbouwverkeer, maar weert ander gemotoriseerd verkeer, dat op de Rijmenamsesteenweg zijn plaats heeft. Voor bewoners van de Eikestraat wordt het een doodlopende woonstraat.
De Rijmenamsesteenweg is een verbindingsweg waar doorgaand verkeer op zijn plaats is. Een volledige heraanleg met betere fietspaden staat op de meerjarenplanning.
De Eikestraat daarentegen is een smalle landelijke straat die op het recreatieve fietsroutenetwerk ligt, maar die sluipverkeer aantrekt. Met de aanleg van de Wittegoudbrug over de Dijle neemt deze fietsroute aan belang toe.
Walenstraat
Hier gaat het om een tractorsluis na de laatste oprit van huisnummer 10, nog net op grondgebied Haacht (zie bijlage). Dit laat actieve weggebruikers (voetgangers en fietsers) toe alsook landbouwverkeer, maar weert ander gemotoriseerd verkeer, dat op de Wijgmaalsesteenweg zijn plaats heeft. Voor bewoners van de Walenstraat (Haacht) wordt het een doodlopende woonstraat.
De Wijgmaalsesteenweg is een verbindingsweg waar doorgaand verkeer op zijn plaats is. De fietspaden worden hier stelselmatig verbeterd. De Walenstraat daarentegen is een smalle landelijke straat die ook een belangrijke fietsroute is, maar die veel sluipverkeer aantrekt, zeker nu omwille van de werken aan de Dijlebrug in Rotselaar.
Een tractorsluis wordt hier als meest aangewezen maatregel bevonden om plaatselijk landbouwverkeer nog toe te laten. Louter een snelheidsverlaging en/of een fietsstraat invoeren zou sluipverkeer niet tegenhouden. Eenrichtingsverkeer zou het sluipverkeer in die richting nog toelaten (zelfs aan hogere snelheid, wegens gebrek aan tegenliggers).
Timing
Van 12 tot 23 februari 2024 zijn beide straten afgesloten om de plaatsing voor te bereiden. Firma VVS voert de voorbereidende werken uit en zal vervolgens de tractorsluizen plaatsen. De effectieve plaatsing is voorzien op woensdag 13 en donderdag 14 maart 2024.