De gemeente Haacht voert in de loop van 2024 een herinrichting van de dorpskern van Wespelaar uit. Het betreft de Grote Baan van station tot kruispunt A. de Spoelberchlaan, het stukje E. Willemslaan aan de school en de Nieuwstraat langs de kerk en de school.
Timing
De planning van de werken is steeds onder voorbehoud van de weersomstandigheden en eventuele wijzigingen. De voorziene timing hieronder wordt regelmatig aangepast of aangevuld. Het einde van de werken wordt verwacht tegen eind december 2024. Kleine aanpassingen (paaltjes, signalisatie, ... ) kunnen mogelijk nog worden afgewerkt begin 2025.
Aannemer Vanhoeyveld voert de werken uit, met volgende planning:
Fase | Zone | Periode |
5 | E. Willemslaan (zone school, tot ingang Arboretum) inclusief kruispunt met Grote Baan (uitbreken en heraanleg) | 16/09 - 18/11/2024 |
6 | E. Willemslaan tot station Wespelaar-Tildonk (aanleg plantvakken + aanpassing verbindingswegje Grote Baan - E. Willemslaan) | 28/10 - 8/11/2024 |
7 |
station Wespelaar-Tildonk tot E. Willemslaan en Grote Baan 44-46 tot A. de Spoelberchlaan (frituur) (asfaltering)
De verkeersdrempels zijn vervolgens aangebracht. De Grote Baan wordt op 2/12 opengesteld. |
28/10 - 2/12/2024 |
8 | Nieuwstraat (aan de kerk en kleuterschool PIT) en stukje Neerstraat | vanaf 23/11 |
Doelstellingen
De herinrichting kadert in meerdere doelstellingen:
- Een herbestrating van het centrum, dat noodzakelijk is gezien de slechte staat van het wegdek op sommige plekken.
- Een veilige schoolomgeving creëren.
- De principes van het gemeentelijk mobiliteitsplan toepassen.
- Vergroening en ontharding, om het openbaar domein klimaatbestendig in te richten.
Voortraject
De herinrichting is reeds sinds 2021 in voorbereiding.
- Op 2 februari 2022 is er met de schooldirecties en ouderraden overleg geweest.
- op 19 en 26 april 2022 is er een infomarkt voor bewoners gehouden in de sportzaal in Wespelaar.
- Het dossier is tweemaal besproken op de Technische Mobiliteitsraad.
- Op 6 juni 2023 is er terugkoppeling geweest met de schooldirecties en ouderraden.
Aangepaste verkeerssituatie
In de herinrichting zijn volgende mobiliteitsprincipes bepaald:
De zone 30 wordt uitgebreid tot het hele gebied tussen de as Dijkstraat-De Costerstraat en de Grote Baan waar fietspaden zijn. Op die ontsluitingswegen (rood op de kaart) blijft 50km/u gelden. In de blauwe, groene en gele delen (op de kaart) geldt dus 30km/u. In de gele delen worden fietssuggestiestroken aangelegd, met wegversmallingen en drempels om de snelheidsbeperking te handhaven. |
|
Een fietszone wordt ingesteld in de Grote Baan tussen Nieuwstraat en E. Willemslaan en aansluitend in de E. Willemslaan tot aan de parking van het arboretum (zie blauw op de kaart). Het wegprofiel is ook zo aangelegd (2 rijlopers met een smalle middenstrook). Automobilisten mogen fietsers hier niet inhalen. |
|
De Nieuwstraat tussen de Grote Baan en de Neerstraat is geen eenrichtingsstraat meer, maar een doodlopend woonerf en voetgangerszone: dit vormt een dorpsplein aan de kerk en tegelijk een veilige schoolomgeving. Aan de Grote Baan is de Nieuwstraat dus enkel voor voetgangers en fietsers toegankelijk, met centraal zebrapad. Vanuit de Neerstraat-Nieuwstraat is dit woonerf bereikbaar voor bewoners (er zijn geen parkeervakken meer). |
|
Het doodlopende Kerkeblok wordt als woonerf aangeduid, ondergeschikt aan de Grote Baan, dat een doorlopend voetpad krijgt (dus geen voorrang van rechts). In de straat zelf wijzigt niets aan de inrichting of parkeervakken. | |
In de E. Willemslaan wordt een schoolstraat ingericht tussen de Grote Baan en de inrit van de parking van het Arboretum (hetzelfde deel van de E. Willemslaan dat als fietszone wordt aangelegd). Op volgende tijdstippen is het inrijden verboden voor gemotoriseerd verkeer:
|
|
Het "verbindingsstraatje" Grote Baan - E. Willemslaan wordt een doodlopende straat (afgesloten aan de kant van de Grote Baan), in plaats van eenrichtingsverkeer, om sluipverkeer tijdens de schoolstraat te voorkomen. Het straatje is voor bewoners bereikbaar via de E. Willemslaan; dus tijdens de schoolstraat enkel via de De Costerstraat en E. Willemslaan. |
Het aantal parkeervakken rondom de kerk vermindert, omdat de onveilige dwarsparkeervakken vervangen worden door parkeervakken mee in de rijrichting. Deze worden gecompenseerd door de aanleg van een nieuwe parking met een tiental plaatsen op de site van de oude gemeenteloods.
Infomoment
Voor de buurtbewoners werd op 17 januari 2024 om 20 uur een infomoment georganiseerd in het dienstencentrum Den Breughel.
De presentatie vind je onderaan deze pagina terug.
Bij vragen, contacteer team Patrimonium, openbare werken en mobiliteit.