Actieplan Gedeelde Mobiliteit
In de loop van 2022 werd een Actieplan Gedeelde Mobiliteit opgesteld. Autodelen.net maakt dit op voor de gemeente Haacht, dankzij de ondersteuning van de provincie Vlaams-Brabant. Dit plan werd voorgesteld op de gemeenteraad van mei 2023.
Het plan heeft als visie een leefbare en solidaire gemeente en zet in op de impact van deelmobiliteit op de modal shift, op de parkeerdruk, het ruimtegebruik en op de CO²-uitstoot. Het heeft daarbij vier centrale doelen:
- Aantal personenwagens per 1.000 inwoners laten dalen en aanbod van deelmobiliteit creëren (shift autobezit naar autogebruik) cfr. LEKP
- Deelwagens (van aanbieders met eigen vloot) zijn enkel elektrisch
- Tegen 2025 is er minstens één systeem van buitenmaatse deelfietsen actief in Haacht
- Tegen 2030 is meer dan de helft van de inwoners tevreden over het aanbod van deelmobiliteit in Haacht
Dit doen we door middel van 41 concrete acties die bijdragen aan zes operationele doelstellingen.
Samen naar 2 deelwagens per duizend inwoners
Tot 2030. Zolang hebben de gemeenten die het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) ondertekenden de tijd om twee deelwagens per duizend inwoners te installeren. Momenteel zijn er in de gemeente Haacht vier deelwagens, goed voor 0,27 deelwagens per duizend inwoners. Twee hiervan zijn Cambio-deelwagens, waarmee in de loop van 2022 samen meer dan 20.000km werd gereden. Dit jaar is op weg om dubbel zo veel gebruik te zien.
Deze zomer wordt ook werk gemaakt van twee bijkomende deelwagens aan het dienstencentrum, hiervan hoor je binnenkort ongetwijfeld meer van.
Aan station Wespelaar-Tildonk worden in 2024 vanuit de vervoerregio ook twee deelwagens geplaatst.
Een tweejarig traject van uitwisseling en concrete actie
De gemeente Haacht stapt samen met acht andere lokale besturen (Bonheiden, Grimbergen, Kalmthout, Kluisbergen, Lommel, Merelbeke, Roeselare en Torhout) in een tweejarig collectief begeleidingstraject van Autodelen.net genaamd Shared Mobility Masters.
De deelnemende gemeenten hebben al wat ervaring op zak als het om autodelen draait. Maar autodelen is nog altijd een vrij recent concept, en lokale overheden botsen in de implementatie vaak op heel specifieke uitdagingen, zoals de integratie van deelmobiliteit in de woonomgeving, het communiceren op relevante momenten en naar relevante doelgroepen, het opzetten van een gedifferentieerd parkeerbeleid rond autodelen, enzovoort. Omdat de juiste oplossingen voor die uitdagingen nog niet bestaan, gaan de gemeenten samen aan innovatie doen. Daarbij doen ze een beroep op de ervaring en de onderzoeksexpertise van Autodelen.net.
In mei 2023 kwamen de negen gemeenten voor de eerste keer samen. Voor een periode van 2 jaar zullen ze van elkaar leren in bijeenkomsten die telkens een ander thema behandelen. Tussendoor werken ze concrete acties uit om het succes van autodelen in hun regio te maximaliseren. De acties zijn onder meer het opzetten van een communicatieplan naar specifieke doelgroepen en het uitwerken van een parkeerbeleid waar autodelen een duidelijke plaats in heeft. Autodelen.net en externe experts zullen de gemeenten hierbij begeleiden. Aan het einde van het traject wordt een impactmeting uitgevoerd, zodat duidelijk wordt dat het engagement van de gemeente een bijdrage levert aan het versnellen van autodelen in de regio.